چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعيين تاثير تمرينات عملكردي بر تعداد واحدهاي حركتي مرحله افزايش و كاهش شتاب دسترسي به اشيا (با اشكال استوانه، مكعب و منشور) و اندازه هاي متفاوت (كوچك، متوسط و بزرگ) در كودك مبتلا به سندرم داون شش ساله بود. اين پژوهش، آزمايشي با طرح تك آزمودني است و جهت انجام آن، يك شركت كننده مبتلا به سندرم داون كه اختلال جسماني و حركتي شديدي نداشت از كانون سندرم داون معرفي گرديد ( مونث و شش ساله). جهت انجام پژوهش، پيش آزمون و پس آزمون دسترسي به اشيا با اشكال و انداز هاي متفاوت با استفاده از دستگاه تحليل حركتي انجام گرفت و آزمودني به مدت 24 جلسه 60 دقيقه اي (پنج جلسه در هفته)، تحت تمرينات عملكردي قرار گرفت. هر جلسه تمرين شامل سه بخش 15 دقيقه اي بود كه بين آن ها پنج دقيقه استراحت در نظر گرفته شده بود. يافته ها نشان مي دهد كه ميانگين تعداد واحدهاي حركتي مرحله افزايش شتاب دسترسي به شي استوانه با اندازه متوسط، كمتر از اشكال ديگر (N=7.50) و اندازه اثر، بيشتر از اشكال با اندازه هاي ديگر بود (E=0.91). ميانگين تعداد واحدهاي حركتي مرحله كاهش شتاب دسترسي به شي استوانه با اندازه متوسط نيز كمتر از اشكال ديگر (N=5.83) و اندازه اثر، بيشتر از اشكال با اندازه هاي ديگر بود (E=0.93). ميانگين تعداد واحدهاي حركتي در پس آزمون نشان مي دهد كه آزمودني اجراي بهتري نسبت به پيش آزمون داشته است. همچنين، يافته ها بيانگر آن است كه 24 جلسه تمرينات عملكردي باعث كاهش تعداد واحدهاي حركتي مرحله افزايش و كاهش شتاب در الگوي دسترسي مي شود. بدين ترتيب، پژوهش حاضر از يافته هاي گذشته كه مبتني بر تمرينات تكليف محور با رعايت اصل اختصاصي بودن تمرين بوده اند، حمايت مي كند.
خلاصه ماشینی:
تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا با اشکال و اندازههای متفاوت در کودک شش سال با سندرم داون مریم خلجی1، مهین عقدایی2، سیدمحمدکاظم واعظ موسوی3 1.
استاد روانشناسی ورزشی- فیزیولوژی روانی دانشگاه جامع امامحسین (ع) تاریخ دریافت:09/10/1394 تاریخ پذیرش: 03/03/1395 چکیده هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا (با اشکال استوانه، مکعب و منشور) و اندازههای متفاوت (کوچک، متوسط و بزرگ) در کودک مبتلا به سندرم داون شش ساله بود.
بدینترتیب، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات عملکردی بر تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ افزایش و کاهش شتاب دسترسی به اشیا با اشکال و اندازههای متفاوت در یک کودک مبتلا به سندرمداون شش ساله است.
جدول 2ـ ضریب شدت اثربخشی شدت در تعداد واحدهای حرکتی مرحلۀ کاهش شتاب مچ در دسترسی به اشیا با اشکال و اندازههای متفاوت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری ویژگیهای بارز کینماتیکی در افراد با سندرمداون شامل: کندی، تغییرپذیری، اجرای خام، هماهنگی و کارآمدی کمتر حرکات است (4،12).
Professor of Physical Education, University of Imam Hussein (AS) Received: 2015/12/30 Accepted: 2016/05/23 Abstract The purpose of the present study was to determine the effect of functional training on the number of movement units of acceleration and deceleration phase of reaching to objects with different shapes (cylinder, cube, pyramid) and sizes (small, medium, large) in a 6-year-old girl with Down Syndrome.