چکیده:
بخشي از اعجاز قرآن به زيبايي هاي ادبي و هنري اختصاص دارد كه از آغاز ظهور اسلام در ايران، منشا شكوفايي زبان و ادب فارسي شده است. بر اساس تعاريف پيشينيان، در درون استعاره به دليل همانند كردن يا تشبيه، همواره مبالغه اي نهفته است كه رمز زيبايي سخن و دليلي منطقي بر تطبيق نداشتن كامل مستعارٌمنه با مستعارٌله است؛ ولي در ساحت مقدس كلام الهي، با وجود اعجازهاي لفظي و ادبي، خلاف واقعيت و كذب راه ندارد. استعاره بر مبناي نگرش معاصر-جورج ليكاف و مارك جانسون- و با رويكرد زبان شناسي شناختي، طرحي فراگير و گسترده مي يابد كه سطح دريافت و فهم مخاطبان قرآن را راجع به استعاره ها، خصوصاً آنها كه مربوط به حوزه توحيد و خداشناسي است، هموار خواهد كرد. از اين رو، در اين نوشتار به آيه 35 سوره نور- كه يكي از آيات بحثانگيز با ظرفيت تفسيرپذيري بالاست- به عنوان يك كلاناستعارْ مفهومي خواهيم نگريست كه خرده استعاره هايي به تفسير بهتر آن كمك خواهد كرد. در استعاره هاي مفهومي قرآن، خصوصاً آنها كه مربوط به حوزه توحيد و خداشناسي است، سازوكارهاي بهظاهر زباني و در قالب واژه ها، در جهت ترغيب و برانگيختن تفكر و انديشه مخاطب هستند؛ از اين رو، وجه انديشگي غالب بر وجه زباني است و شايد اين مهم ترين دليل در انتخاب اصطلاح استعاره مفهومي براي آيه نور باشد. با نگرگاه شناختيان كه استعاره از حوزه بلاغت به گستره زبان و تفكر و زندگي راه مي يابد و مفهومي كلي تر پيدا مي كند، پذيرش بسياري از استعاره هاي قرآني خردمندانه تر مي شود.
The section of Quran’s marvel limit to literary and mystery elegances that, of Islam’s income in Iran, became offspring of efflorescence scene Persian language and literature. On basis descriptions belong to past generations, inside metaphor because of resemble and liken, always hided a false that is mystery of beauty of language and logical reason for perfect disharmony between liken and metaphorical. But in holy chancel of Quran despite textual and literary marvels aren’t actualize and false. Metaphor on basis current theory of Lack off and Johnson on basis cognition linguistic, discover a pervasive and splay plat that ,grade Quran auditors’ surface of receipt and uptake about metaphors special those about extent of theism and theology.
In this reason, we will regard to 35/Noor portent – this is one of the disputable portents with high span of interpretive– on various a massive conceptual metaphor that small metaphors help to better comment. In the conceptual metaphors of Quran specially those belong to divine extent and theosophy, ingredients exterior verbal and mold words are persuasion auditor's view. In this reason mentality mood is predominate on verbal mood and maybe this is the most important that why we preferred epithet of the conceptual metaphor of 35/Noor portent. With theory of cognitions that metaphor accede of eloquence’s to language’s, view’s and life’s ,discover more general sense, receive many of Quran’s conceptual metaphors become more wise.
Some of the words that implicate on special concepts in recognition extent, with few differences contagion to other recognition extents and create modern theory. One of these words is “metaphor” that in the literary arts, Aristotle with write “poetry art” start it as one literary art, had been beautify language. In the contemporary career George Lack off and Mark Jonson regard to metaphor on basis recognition linguistic and in their book “The metaphor we live by” definite it, wide spread phenomenon and not capable denial in the linguistic and behavioral life of mans. In other words, linguistic behaviors containing metaphor that have alignment originate of one concept focal metaphor that idiomatic observed “concept metaphor”.
Authors aim of this research, isn’t match modern theory with Quran and confirm those, because holy realm celestial language is pure and innocent of these assuming and treatments and as noted, itself was ebullient sources knowledge s, recognitions and modern caught and would been. But sometimes close translating and impalpable component metaphors in Quran with metaphor language, associate schema of “conceptual metaphor” in the mentality that follow it for compulsion and on the other hand Quran unlike other texts, in one side is legible text and in the other hand is writable text and maybe in base of assuming signs to mohkamat as legible and motashabehat as writable.
The view of recognitions that comprehend metaphor without false and untrue and cogency inescapable of life, maybe do more simple intellect concept real of metaphoric of Quran language. On basis view of classic arts scholars, if metaphor count only as literary art with difference kinds for beautification, this celebrated diction “whatever more beautiful more untrue” would viewed absolutely logical but with view of whom recognitions that metaphor of art’s extent accede to language’s extent, view and life and find totally concept, become advised reception many of Quran metaphors.
In this article positivity noor to matter of god, is one “concept metaphor “ namely naturally “noor” in this sign isn’t ever sensory but for equipollents of “noor” in Quran that speed up understand and intellect this sign, we can to treatment that as one “concept metaphor” that compose with equipollents itself, one reticular schema. In Quran metaphor is only involuntary a kind of ultra-textually language that assemble possible meditation in the esoteric layers of concepts and difference caught.
This matter intellect more devisal especially about motashabehat signs. Quran metaphors aren’t relative to language, society and date and in addition to, are ultra-linguistic, ultra-date and ultra-humanity. Reception conceptual metaphor conceptuality “Allaho noor os-Samavate val-arz” with aid component metaphors that in Quran, cabalas and philosopher locution’s and Gnostics, account equipollent’s of noor, become more easy for audience.
خلاصه ماشینی:
"Kim & Kankanhalli و پیوستگی، حمایت ، هویت ، شناسایی، ابداع و بی طرفی است و از طریق تعامل های بین اعضاء ایجاد میشود، به عنوان مبنایی جهت تفسیر موقعیت مورد استفاده قرار میگیرد و منعکس کننده هنجارها، ارزش ها، طرز تلقیها و نگرش ها از فرهنگ سازمانی است و همچنین به عنوان منبعی مؤثر و با نفوذ جهت شکل دهی رفتار عمل میکند.
نتایج نشان داد که مدل اولیه با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد و تأثیرات مستقیم فضای سازمانی بر رضایت شغلی معنادار بوده است و تأثیر غیرمستقیم آن ، از طریق سرمایه ی انسانی تأیید شده است .
Technology-organization-environment framework (TOE) یکپارچه سازی درونی و اشاعه بیرونی بررسی کرده ، به این نتیجه دست یافتند که زیرساخت سامانه های اطلاعاتی، تخصص سیستم اطلاعاتی، مزایای مورد انتظار و فشار رقابتی عوامل مهمی در جهت شکل گیری اشاعه کسب وکار الکترونیکی به شمار می آیند.
ژائو و همکاران (٢٠٠٦)١ در پژوهش خود به این نتایج دست یافتند که در کشورهای در حال توسعه ، آمادگی فناوری شامل زیرساخت و منابع انسانی فناوری اطلاعات و در کشورهای توسعه یافته ، یکپارچه سازی فناوری که به میزان ارتباط میان سامانه های اطلاعاتی و پایگاه های داده در درون سازمان و آن هایی که با سامانه های سازمانی و پایگاه های داده شرکا یکپارچه شده اند، اشاره دارد به عنوان مهم ترین عوامل در جهت درونی سازی کسب وکار الکترونیکی شناخته میشوند."