چکیده:
توجه به شباهتهاي اساطير و داستانها، پژوهشگران را به كشف ساختارهاي اسطورهاي مشترك ميان آنها راهنمايي كردهاست؛ الگوهايي كه با تنوعي نامحدود در آثار ادبي و هنري تكرار ميشوند. «سفر قهرمان» يكي از نظريههايي است كه به وسيله آن مي توان به ساختارهاي تكرارشونده در داستانهاي مختلف پيبرد و به تحليل آنها پرداخت. در اين مقاله كه از الگوي «سفر قهرمان» ووگلر براي تحليل ساختارهاي اسطورهاي و سير قهرمانان گنبد اول هفت پيكر استفاده شدهاست، چرخههاي «سفر قهرمان»، مشخص و تفكيك و پس از آن با نظريه فوق بررسي ميشوند. كاملترين چرخه از ميان چرخههاي قابل بررسي، داستان پادشاه سياهپوشان است كه بر ساير چرخهها تاثير فراوان دارد و به خاطر شكست قهرمان آن در مرحله هشتم الگو(آزمايش بزرگ) اهميت ويژهاي دارد. هدف اين مقاله، غير از نشان دادن كاربرد الگوي ووگلر در تحليل متون كهن، بررسي شكلي از الگوي قهرمان شكست خورده و همچنين تفاوت آن با قهرمانان پيروز است. اين تفاوتها در مراحل هشتم(آزمايش بزرگ)، نهم(پاداش) و دهم(مسير بازگشت) الگو مشاهده و بررسي ميشوند.
“Dastgiri Rules”، is a valuable handwritten work in the field of Persian syntax and rhetoric that can be turn into a precious source of Persian language and literature provided that it is edited scientifically and exactly. The work is related to the 13th century of hijrah and the early Qajar period written with the purpose of instructing the syntax of Persian language to the non-Persian speakers of the India Subcontinent by Moulana Gholam Dastgir. Besides the syntax rules، The manuscript contains rhetoric، and such topics as simple elements of Persian alphabet، inversion and permutation، a collection of proverbs and poems some from the unknown poets، Qur’anic verses، religious traditions، etc. The sound taste and literary talent of the author has made the prose style of the book remarkable and impressive; using literal and spiritual literary elements، making reference to a large number of religious traditions، verses، and poems، phrases of different sciences، and the variety of topics are some features of the book that prompted us to study and analyze the prose style of the book. The result of the study is presented in the following passage
خلاصه ماشینی:
"تفاوت این دو الگو در جدول زیر نشان داده شده است : سفر قهرمان [الگوی ووگلر] قهرمان هزارچهره [الگوی کمبل ] پردة اول عزیمت ، جدایی دنیای عادی دنیای روزمره دعوت به ماجرا دعوت به ماجرا رد دعوت رد دعوت ملاقات با استاد کمک فوق طبیعی عبور از نخستین آستانه عبور از نخستین آستانه شکم نهنگ پردة دوم هبوط ، تشرف ، رخنه آزمون ها، متحدان ، دشمنان جادة آزمون ها راهیابی به ژرف ترین غار آزمایش ملاقات با الهه زن افسونگر آشتی با پدر تقدس یافتن پاداش نهایت احسان پردة سوم بازگشت مسیر بازگشت امتناع از بازگشت پرواز جادویی رهایی از درون عبور از آستانه بازگشت تجدید حیات سرور دو عالم بازگشت با اکسیر آزادی برای زیستن (همان : ٣٧-٣٨) الگوی ووگلر، ساده تر و کاربردیتر است ؛ زیرا او برخی از عناوین دارای ابهام مثل شکم نهنگ را حذف و تعدادی از مراحل را نیز در هم ادغام و نام عام تری برای آن انتخاب میکند.
اگرچه کمبل غالبا به جای توضیح خصوصیات هر مرحله ، بـه آوردن داستان ها و اساطیر ملل مختلف بسنده کرده است ، ووگلر با شرح ویژگیهای هر مرحلـه ، برتـری دیگـری را بـرای کتـابش کسـب میکند به طوری که سفر نویسنده نه تنها برای فیلم نامه نویسی بلکه برای مطالعات اسطوره و فرهنگ عامه نیز مورد اسـتفاده قـرار میگیرد: «در این فاصله سفر نویسنده را به طرق مختلف به کار گرفته اند."