چکیده:
با گسترده شدن فناوري اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزار ها و روش هاي آموزش نیز دچار تحول شدند. تحول این ابزار ها و روش ها در جهتي است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و در بازه زماني که خودش مشخص مي کند مشغول یادگیري شود. این نوع آموزش ویژگي هاي خودش رو دارد و داراي مزایا و معایبي است. با پیشرفت تکنولوژي و از همه مهمتر ارزان تر شدن هزینه استفاده از تکنولوژي، استفاده از ابزار هاي جدید تر براي انتقال دانش مطرح شد. با به وجود آمدن و گسترش اینترنت این پدیده جدي تر دنبال شد و ابزار ها و روش ها و استاندارد هایي براي آموزش الکترونیک مطرح شد و هر روز اصلاحات جدیدتري در این زمینه انجام مي شود. در رویکرد سنتي از روش آموزش دادن استفاده مي شود که چون همراه با زور و اجباره باعث افت تحصیلي دانش آموز مي شود و حتي ممکن است مشکلاتي در خارج از محیط آموزشي براي دانش آموز پیش بیاورد. اما در رویکرد جدید
از روش آموزش گرفتن استفاده مي شود. چون در این روش فرد، خود مي خواهد یاد بگیرد بنابر این زور و اجباري هم در کار نیست و در نتیجه مشکلات قبلي به وجود نه خواهد آمد. با پیدایش آموزش الکترونیکي دیگر تصورات قبلي نسبت به تهیه جا ومکان براي تحصیل وآموزش از بین رفته است. هر فردي در هر زمان و مکاني میتواند از این امکانات استفاده نماید افزون بر آن، ساعات شروع وخاتمه کلاسها ثابت نیست. تنها کافي است مدرس یا فراگیر از طریق یک دستگاه کامپیوتر ا زمنزل یا نزدیک ترین مرکز متصل به اینترنت به دانشگاه مجازي متصل شوند. استفاده از تکنولوژيهاي مدرن و متنوع چند رسانهاي به نحو مطلوبي ارائه میشوند در ضمن فراگیر میتواند به کرات مطالب ارائه شده در جلسه خاصي را مشاهده کند و این لحاظ کیفیت آموزش بهبود مییابد. کلاسهاي مجازي یکي از محصولات فناوري اطلاعات وارتباطات در زمینه آموزش است در این روش آموزش هاي مورد نظر در مکاني مشخص ارائه وسپس با بهره برداري از روشها ي
انتقال همزمان یا نا همزمان به مکان دیگر منتقل میشود. در این مقاله سعي شده است، ضمن معرفي ایدههاي جدید آموزش الکترونیکي، خصیصه هاي یک محیط آموزش الکترونیکي و وظایف مدرس و مدیریت سیستم آموزشي در اعمال مهندسي مجدد روش آموزش سنتي و رهبري حرکت به سمت استفاده از روشهاي نوین آموزش الکترونیکي به عنوان یکي از مهمترین چالش هاي فرا روي .روشهاي آموزش
الکترونیکي، مورد بررسي قرار گیرند
خلاصه ماشینی:
در این مقاله سعی شده است ، ضمن معرفی ایده های جدید آموزش الکترونیکی، خصیصه های یک محیط آموزش الکترونیکی و وظایف مدرس و مدیریت سیستم آموزشی در اعمال مهندسی مجدد روش آموزش سنتی و رهبری حرکت به سمت استفاده از روش های نوین آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از مهم ترین چالش های فرا روی .
روش های آموزش الکترونیکی، مورد بررسی قرار گیرند واژه های کلیدی: آموزش الکترونیکی- تفاوت آموزش سنتی و مدرن - دامنه آموزش الکترونیک - آموزش بر پایه وب - آموزش مبتنی بر کامپیوتر- آموزش از طریق تلفن همراه - مزیت های آموزش الکترونیکی مقدمه مفهوم آموزش برخلاف مفهوم پرورش یک نظام نیست ، بلکه فعالیتی است هدفمدار و از پیش طراحی شده ، که هدفش فراهم کردن فرصتها و موقعیتهایی است که امر یادگیری را در درون یک نظام پرورشی تسهیل کند و سرعت بخشد.
در این روش ، نقش مدرس ، از یک منبع دانش تبدیل میشود به یک فراهم کننده دانش و جهت دهنده به سمت کسب آموزش موردنیاز و به عبارت دیگر در این روش مدرس برای رفع گرسنگی به او ماهی نمیدهد بلکه ، ماهیگیری را به او آموزش میدهد؛ بنابراین قبل از حرکت به سمت آموزش الکترونیکی بایستی این تغییر دید نسبت به مدرس ، در خود او و همچنین در فراگیر نظام آموزشی ایجاد شود تا فعالیت های بعدی در چارچوب این دید انجام شوند.