چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی حضور دانشآموزان ابتدایی در منطقۀ عمل معلم بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضیات پایۀ پنجم ابتدایی بود. برای رسیدن به این هدف، از روش آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ این پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پنجم ابتدایی شهرستان باشت و نمونه 32 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. برای هر دو گروه پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادداری که هر کدام حاوی 20 سؤال هم ارز چهارگزینهای محقق ساخته بود اجرا شد. در طی آموزش درس ریاضیات، دانشآموزان گروه آزمایش در منطقۀ عمل معلم و دانشآموزان گروه کنترل در مناطق دیگر کلاس بر روی صندلیها نشسته بودند. برای تحلیل دادهها دربخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیرمیانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورداستفاده قرارگرفت و دربخش آماراستتنباطی و برای بررسی فرضیۀ پژوهش ازآزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. نتایج بدست آمده نشان داد دانشآموزانی که در منطقۀ عمل قرار دارند نتنها نمرۀ بهتری در ریاضیات کسب میکنند بلکه میزان یادداری آنها در مقایسه با دانشآموزانی که در مناطق دیگر قرار دارند بیشتر است.
In this study, the present researchers examined the effects of seating in teacher action zone on learning and retention rate of mathematics among the 5th grade students. For this purpose, pre-test/post-test control group design was used. The population of this study was all the 5th grade elementary students of Basht, a small city in Iran. Two-stage random cluster sampling was used to select 32 students. Then, they were divided into two groups, experimental and control group. Both groups responded to the same pre-test, post-test, and retention tests. During the mathematics training sessions, students of the experimental group seated in teacher’s action zone while students of the control group seated in other parts of class. In order to analyze data in descriptive statistics, measures such as mean and standard deviation were used. For inferential statistics, standard covariance tests were used to examine hypotheses of the research. The obtained results not only showed that students who seat in teacher's action zone get better grades but also their retentions of the concepts are better than the students who seat in other parts of classes.
خلاصه ماشینی:
با این وجود مرور پیشینۀ پژوهشی نشان میدهد که در رابطه با اثربخشی حضور یا عدم حضور دانش آموز در منطقۀ عمل معلم بر یادگیری و یادداری درس ریاضی در ایران پژوهشی صورت نگرفته است .
در مجموع هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی حضور دانش آموز ابتدایی در منطقۀ عمل معلم بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضیات می باشد.
Klein &Mowrer فرض بر این است که این دانش آموزان از پیشرفت تحصیلی قابل توجه تری برخوردارند (نوید١، ٢٠١١).
بنابراین ، با توجه به مطالب گفته شده سؤال پژوهش حاضر به این صورت ارائه میگردد: سؤال پژوهش : آیا حضور دانش آموز در منطقۀ عمل معلم تاثیری مثبت بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضی دارد؟ در پژوهش حاضر از روش آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه 5 کنترل استفاده شد.
Dykman&Reis روش پژوهش با توجه به هدف پژوهش ، یعنی بررسی اثربخشی حضور دانش آموز در منطقۀعمل معلم بر میزان یادگیری و یادداری درس ریاضی، در این پژوهش از روش آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.
جدول (٤) نتایج تحلیل های کوواریانس تک متغیره را برای نمرات یادگیری و یادداری دانش آموزان بعد از حذف اثر پیش آزمون نشان میدهد.
پژوهش حاضر جهت رابطۀ علی را در شهرستان باشت نشان میدهد و منطقۀ عمل را علت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایۀ پنجم ابتدایی در درس ریاضیات میداند.
talking listening and teaching: a guide to classroom communication, crowin press publication Fisher, K.