چکیده:
حقوق رقابت بهعنوان جلوهای از نظم عمومی اقتصادی، سایۀ نظارتی خود را بر تعاملات تجاری پیرامون مالکیتهای فکری نیز گسترانده است. دانش فنی که یکی از مصادیق خاص و کمتر شناختهشدۀ این دست داراییها- حداقل در حقوق ایران- است نیز منفک از موازین رقابتی نمیباشد. پژوهش حاضر میکوشد تا در نگرشی تطبیقی و با عنایت خاص به ماهیت اطلاعات محرمانۀ ابداعی، به تحلیل رویکرد کلی حقوق رقابت در قلمرو مالکیتهای فکری پرداخته، برای تطبیق آنها با موضوع خاص دانش فنی کوشش نماید تا به این پرسش پاسخی روشن دهد که تا چه میزان هنجارهای حقوق رقابت نسبت به دانش فنی متمایز از سایر نمونههای داراییهای فکری ازجمله اختراعات است. همچنین این مقاله با تعمق در راهکارهای مطرحشده در حقوق امریکا و اتحادیۀ اروپا، درصدد آشکار ساختن کاستیهای عمیق و راهکارهای مجمل حقوق رقابت ایران در قبال این نوع از داراییهای فکری بوده، پیشنهادهایی برای زدودن ابهامات، پر کردن خلأها و همگام ساختن موازین کنونی با اصول و قواعد تثبیتشدۀ حقوق رقابت در حوزۀ اسرار تجاری و دانش فنی ارائه میکند.
خلاصه ماشینی:
p ,٢٠١١ ,Strandburg &Dreyfuss )، اما اين ديدگاه مورد استقبال حقوق دانان قرار نگرفته است ؛ چراکه براي مثال در حيطة دانش فني نيز بايد همان پرسش هايي را مطرح کرد که در ساير شروط پيوندي معيار ارزيابي رقابتي قرار مي گيرد: آيا بنگاه داراي قدرت بازاري است ؟ تأثيرات مخل رقابت باهم فروشي و شروط پيوندي کداماند؟ آيا نوعي دليل مبتني بر کارايي براي توجيه توسل به اين رويه قابل تصور است ؟ به نظر مي رسد در اين ميان تفاوتي بين دانش فني و ساير اشکال اموال فکري نباشد؛ براي نمونه اگر ترتيبات پيوندي براي حفاظت از دانش فني و شهرت تجاري ليسانس دهنده ضروري بوده يا صرفا اقلام پيوندي سازگار با دانش فني باشند، ضد رقابتي خواندن شرط يادشده دشوار خواهد بود.
همچنين به صراحت اظهار داشت که دشوار بودن مهندسي معکوس دانش فني يادشده ، مبناي موجهي براي رقبا نيست تا خواستار افشاي اطلاعات مربوطه شوند؛ به ويژه که بايد توجه داشت که در صورت صدور ليسانس اجباري ، برخلاف اختراعات ، اختيار دانش فني از دست دارنده خارج شده ، به بستري ناامن سپرده مي شود و به اين ترتيب ، دارنده ديگر نمي تواند به قدر کفايت بر حفظ محرمانگي آن کنترل داشته باشد؛ زيرا بديهي است که تداوم حيات اسرار تجاري تا حدود زيادي به نحوة رفتار ليسانس گيرنده بستگي دارد (٣١-٣٠ .