چکیده:
اماره در منابع فقهی به هر دلیلی که کاشفیت از واقع داشته باشد اطلاق میشود؛ کاشفیتی که از منظر فقها و اصولیین قطعی و تام نیست، بلکه نوعاً پذیرش حجیت آن به لحاظ افادۀ ظن معتبر است. شهادت شهود (بینه) نیز که در قوانین موضوعه و در فقه بهعنوان یکی از ادلۀ معتبر اثبات دعوا وحکم مطرح است، در عبارات فقها بهعنوان امارهای شناخته میشود که از سوی شارع اعتبار یافته، درعینحال بیشتر فقها و اصولیین بینه را نه به لحاظ افادۀ ظن، که به لحاظ اعتباربخشی از سوی شارع (تعبد)، معتبر میدانند و ظن حاصل از آن را به لحاظ مهر تأیید شارع، با تعابیری از قبیل علم تعبدی، علم عرفی وعادی، علم شرعی، علم تنزیلی و تتمیم کشف، معتبر میشمارند. قانونگذار هم به پیروی از نظر اکثریت، در قوانین مختلف با تعابیر «بینۀ شرعی» و «شهادت شرعی» و به تصریح در مادۀ 175 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392ش به تعبدی بودن آن اشاره دارد. در کنار این گروه، برخی دیگر، خاستگاه اعتبار بینه را بنای عقلا عنوان میکنند که به لحاظ افادۀ وثوق عقلایی به تأیید وتنفیذ شارع رسیده، لذا آنچه که باعث حجیت بینه میشود، ظن قوی و وثوقی است که موجب کاشفیت آن از واقع میگردد؛ اگرچه این کاشفیت ناقص باشد، چراکه تنفیذ شارع موجب تمامیت اعتبار آن خواهد بود. نتیجۀ اختلاف این دو قول، تأثیر در شرایط اعتبار بینه و آثار و احکام آن است، ازجمله در واجب بودن یا نبودن صدور حکم بر قاضی پس از اقامۀ شهادت شهود، اعتبار قول شهود در رجوع از شهادت، اعتبار عدد در شهود (دو نفر بودن) و... . نتیجۀ پژوهش و قول مختار، تأکید به موضوعیت ظن قوی و وثوق عقلایی بهعنوان ملاک اعتباربخشی شارع به شهادت شهود (بینه) است که خود قائلان به تعبد نیز در مباحثی چون اعتبار رتبی، تعارض دو بینه، ترتب اثر در مرجحات (اعدل واکثر بودن شهود و...) به آن اذعان کردهاند. این قول مورد قبول مجامع حقوقی و محاکم است.
خلاصه ماشینی:
ملاک اعتبار شهادت شهود، تعبد يا وثوق عقلايي ؟ اصغر عربيان استاديار گروه فقه و حقوق اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران دانشگاه آزاد اسلامي (تاريخ دريافت : ١٣٩٤/٥/٢٤ - تاريخ تصويب : ١٣٩٤/٨/٣) چکيده اماره در منابع فقهي به هر دليلي که کاشفيت از واقع داشته باشد اطلاق مي شود؛ کاشفيتي که از منظر فقها و اصوليين قطعي و تام نيست ، بلکه نوعا پذيرش حجيت آن به لحاظ افادة ظن معتبر است .
شهادت شهود (بينه ) نيز که در قوانين موضوعه و در فقه به عنوان يکي از ادلة معتبر اثبات دعوا و حکم مطرح است ، در عبارات فقها به عنوان امارهاي شناخته مي شود که از سوي شارع اعتبار يافته ، درعين حال بيشتر فقها و اصوليين بينه را نه به لحاظ افادة ظن ، که به لحاظ اعتباربخشي از سوي شارع (تعبد)، معتبر مي دانند و ظن حاصل از آن را به لحاظ مهر تأييد شارع، با تعابيري از قبيل علم تعبدي، علم عرفي و عادي، علم شرعي ، علم تنزيلي و تتميم کشف ، معتبر مي شمارند.
وثوق عقلايي ، مناط پذيرش دليل از مباحث گذشته مي توان دريافت ، کاشفيت قطعي از واقع ، انتظار عقلايي از ادلة اثبات نبوده و شرع نيز اعتبار آن را منوط به اين امر نکرده است ، زيرا همان گونه که شيخ انصاري (١٤١٥ق ، ص٧٤) و برخي ديگر (مراغه اي ، ١٤١٧ق ، ج٢، ص٦٤٨) يادآور شده اند، اناطة اعتبار دليل و حکم به حصول علم و قطع ، موجب تعطيل احکام و ابطال حقوق مي شود.