چکیده:
از موضوعات مهم در ادیان ابراهیمی، سعادت و کمال انسان است. این سعادت در اسلام و مسیحیت، تحول کمالی انسان به جانب خدای متعال و نزدیک شدن به او است. اسلام و مسیحیت، در موضوع کمال و سعادت انسان دارای اشتراکات بسیاری هستند، البته با توجه به برخی مبانی الاهیاتی و انسان شناختی متفاوت، درباره حقیقت و ماهیت تحول معنوی انسان، ویژگی ها و آثار آن اختلافاتی نیز دارند. شاخصه این تقرب از منظر اسلام و مسیحیت، وجودی و حقیقی بودن آن، یعنی به کمال رساندن استعدادهای شدن در انسان و شدت یافتن وجود انسان و البته تشکیکی و ذومراتب بودن آن است که در قالب «حیات و تولد جدید»، «هجرت به جانب خداوند» و «نورانی شدن» متجلی می شود. این تحول، جزئی، خارجی و اشتدادی است و در اسلام بیشتر اکتسابی و مبتنی بر ایمان و عمل صالح و در مسیحیت اعطایی و هدیه الاهی است.
خلاصه ماشینی:
"1 شاخصه های قرب به خدا در اسلام و مسیحیت 2 اسماعیل علیخانی استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ، تهران ، ایران چکیده از موضوعات مهم در ادیان ابراهیمی، سعادت و کمال انسان است .
شاخصۀ این تقرب از منظر اسلام و مسیحیت ، وجودی و حقیقی بودن آن ، یعنی به کمال رساندن استعدادهای شدن در انسان و شدت یافتن وجود انسان و البته تشکیکی و ذومراتب بودن آن است که در قالب «حیات و تولد جدید»، «هجرت به جانب خداوند» و «نورانی شدن » متجلی میشود.
مطهری، مرتضی، تکامل اجتماعی در اسلام ، تهران ، صدرا، ١٣٦٨ش ، ص ١٦٢؛ طباطبایی، محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن ، بیروت ، مؤسسۀ الاعلمی للمطبوعات ، ١٩٧٣م ، ج ١، صص ٣٦٣-٣٦٤؛ ج ٢، صص ١٩٢-١٩٠.
البته باید به این نکته ظریف توجه داشت که انسان مسیحی پس از ایمان به مسیح و عمل وی در خلقت و سکونت مسیح در او، به مدد روح القدس ، فرزند خداوند خوانده می شود؛ یعنی فرزندخواندگی بالقوه در آنان که برگزیده او شوند و این فرآیند را سپری کنند، تحقق خواهد یافت ، نه این که از ابتدا در سرشت و فطرت همۀ انسان ها به ودیعه نهاده شده باشد، حال آنکه در اسلام آیات میثاق و الهام گواهند که این امر تکوینا در سرشت همه انسان ها ١.
اما اگر عامل تقرب بخش ، ایمان ، عبادت و عمل صالح باشد، که خود، حقیقی و دارای اثر حقیقی و تکوینی است ، قرب حاصل از آن نیز حقیقی خواهد بود و حقیقتا وجود، علم و دیگر اوصاف مقرب ، به وجود، علم و اوصاف خداوند نزدیک میشود."