چکیده:
یکی از پرکاربرترین انواع رسانه های اجتماعی را شبکه های اجتماعی مجازی تشکیل می دهند.امروزه تعامل اجتماعی افراد به فضای مجازی کشیده شده است و ارتباطات مجازی بخش عمده ای از دلایل استفاده کاربران از این فضاست. دامنه این ارتباطات مجازی از ایمیل، چت و وبلاگ نویسی فراتر رفته و شبکه هایی برای کاربرد همه اشکال ذکرشده به منظور داشتن تعاملات اجتماعی کامل تر و همه جانبه تر میان افراد ایجاد شده است وحمایت اجتماعی و میزان آن تابع روابط اجتماعی است فرد درقالب پیوند با دیگران یا عضویت درگروه ها و اجتماعات از حمایت ها برخوردار می گردد. نحوه و میزان بهره مندی از حمایت ها به دامنه روابط اجتماعی با دیگران و عضویت اجتماعی فرد بستگی دارد. این تحقیق درصدد شناسایی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر حمایت های اجتماعی درخواستی از شبکه های مجازی در بین دانشجویان است.چارچوب نظری تحقیق مبتنی بر نظریه حمایت اجتماعی ولمن وهابرماس،
نظریه شبکه می باشد. روش تحقیق پیمایشی وابزار پژوهش پرسشنامه می باشد که بر روی 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از طریق نمونه گیری خوشه بندی چند مرحله ای انتخاب شده اند صورت گرفته است . اطلاعات بدست آمده با استفاده از آماری استنباطی و آزمون های (رگرسیون خطی، ضریب پیرسون،...) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ترکیب گویه ها در خصوص حمایت های دریافتی از شبکه های اجتماعی مجازی در بین پاسخگویان بیانگر آن است که، 7 درصد به میزان کم 45/7 درصد به میزان متوسط و 47/3 درصد به میزان زیادی بوده است و بیشتر حمایت های دریافتی ازشبکه های مجازی از نوع عاطفی واطلاعاتی می باشد و 32/7 درصد از پاسخگویان از خانواده به میزان کم 61/7 درصد به میزان متوسط و 5/7 درصد به میزان زیادی حمایت دریافت می کنند.همچنین بیشترین حمایت دریافتی از سوی خانواده حمایت مالی و مشورتی است. و سواد والد ین ،(F=7/76/) نتایج تحقیق حاکی از آن است که؛ بین حمایت درخواستی از شبکه های مجازی ومتغیر های تحصیلات فرد ،( r=0/111) پایگاه اجتماعی پاسخگو (r=0.13) صمیمیت بین اعضای خانواده ( 25.0=r) حمایت درخواستی از خانواده(r=0.24) رابطه معناداری وجود دارد ولی از مجموع عوامل فردی بین سن و شغل پاسخگو و میزان و نوع حمایت درخواستی از شبکه های اجتماعی مجازی رابطه وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول٢-توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب حمایت مجازی و ابعادآن : متغیر حمایت درخواستی از شبکه های مجازی آماره عاطفی خدماتی اطلاعاتی مالی مصاحبتی مشورتی حمایت کلی کم 3/7 8/7 95 6 17/3 7 3/7 متوسط 37 38/3 1/3 43/3 51/7 45/7 37 زیاد 59/3 53 3/7 59/7 31 47/3 59/3 آزمون فرضیه ها فرضیه اول: بین جنسیت وحمایت های اجتماعی درخواستی از شبکه های مجازی(آنلاین )رابطه وجود دارد؛ بـا توجـه بـه نتایج آزمون T با واریانس برابر در دو گروه، در فاصله اطمینان ٩٥ درصد با سطح معنـاداری ٠٠٠٠=sig میـزان درجـه آزادی٢٩٨=df و میزان٤٧٠=t تفاوت معنادار میباشد، بـه عبـارت دیگـر میـانگین حمایـت درخواسـتی از شـبکه هـای مجازی در دو گروه پاسخگویان زن و مرد متفاوت است وبا توجه به علامت t که منفی است میتوان گفت که گرایش به حمایت درخواستی از شبکه های مجازی در بین مردان بیشتر از زنان است .
جدول ٦- آزمون همبستگی پیرسون بین حمایت درخواستی از شبکه های مجازی و متغیرهای مستقل ابعاد حمایت متغیر حمایت عاطفی حمایت خدماتی حمایـــــــــت اطلاعاتی حمایت مالی حمایـــــــت مصاحبتی حمایت مشورتی حمایت مجازی r 0/014 -0/029 0/078 -0/024 0/078 0/140 0/103 سن Sig 0/812 0/620 0/182 0/685 0/181 0/016 0/075 سواد r -0/044 -0/015 -0/121 -0/028 -0/147 -0/044 -0/111 والدین Sig 0/453 0/799 0/027 0/632 0/011 0/45 0/055 پایگـــاه اجتمـــاعی r -0/054 -0/054 -0/056 0/023 -0/120 -0/033 -0/081 والدین Sig 0/33 0/354 0/334 0/698 0/038 0/572 0/160 پایگـــاه اجتمـــاعی r 0/010 -0/191 0/119 0/023 0/129 0/136 0/137 پاسخگو Sig 0/86 0/001 0/040 0/689 0/025 0/019 0/019 فرضیه هشتم : بر اساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون در فاصله اطمینان ٩٩ درصد و سـطح معنـاداری ٠٠٠٠=sig رابطه معناداری بین صمیمیت بین اعضای خانواده وحمایت درخواستی از شـبکه هـای مجـازی رابطـه وجـود دارد و بـر اساس میزان٠٢٦١=r رابطه ضعیف و منفی است ."