چکیده:
خودتوسعهای، از جمله مفاهیم مهمی است که در مبانی عقیدتی دین مبین اسلام و یافتههای پژوهشی دهه اخیر پیرامون توسعه و تعالی انسان، مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرپذیری سرمایه انسانی از سازوکارهای روانشناختی-رفتاری خودتوسعهای انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به تعداد 126 نفر بوده که با روش سرشماری، از 118 نفر آنان پرسشنامه معتبر جمعآوری شد. خودتوسعهای منابع انسانی توسط چهار پرسشنامه ابیلی و مزاری (1393)، شامل پرسشنامه خودنظمدهی (94/0=α)، خودمدیریتی (93/0=α)، خودرهبری (96/0=α) و خودراهبری یادگیری (95/0=α)، و سرمایههای انسانی آنان توسط پرسشنامه نادری (1390) با پایایی (95/0=α) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد خودتوسعهای منابع انسانی و سرمایههای انسانی آنان، بالاتر از حد متوسط بوده است. خودتوسعهای (80/0r=) با سرمایههای انسانی رابطه مثبت و معناداری (p
خلاصه ماشینی:
ابراهيم مزاري * Ebrahim Mazari مهسا زماني ** Mahsa Zamani Abstract چکيده خودتوسعه اي، از جمله مفاهيم مهمي است که در مبـاني عقيـدتي ديـن Self-development, one of the main concepts in the مبين اسلام و يافته هاي پژوهشي دهه اخيـر پيرامـون توسـعه و تعـالي ideological foundations of Islam and research findingsانسان ، مورد تأکيد فراوان قرار گرفته است .
Self-development of(١٣٩٣)، شامل پرسـش نامـه خـودنظم دهـي (٠٩٤=α)، خودمـديريتي human resources by four questionnaire of Abili and(٠٩٣=α)، خودرهبري(٠٩٦=α) و خودراهبري يادگيري (٠٩٥=α)، و including Self-regulation questionnaire ,(٢٠١٤) Mazari(α =0/94), Self-management (α =0/93), Self-leadership سرمايه هاي انساني آنان توسط پرسش نامـه نـادري (١٣٩٠) بـا پايـايي and human ,(٠/٩٥= α)Self-directed learning ,(٠/٩٦= α)(٠٩٥=α) مورد سنجش قرار گرفت .
com ** دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت آموزشي دانشگاه تهران دريافت : ٩٤/٧/١٧ پذيرش : ٩٥/٢/٣ Accepted:22 Apr 2016 Received: 9 Oct 2015 مقدمه توسعه مدنظر اسلام با محوريت انسان انجام ميپذيرد، به اين معنا که با هدايت درست انديشه هاي بشر و تصحيح انگيزه هايش ميتوان زمينه هاي مناسب رشد جسم و روح وي را هم زمـان فـراهم سـاخت ؛ زيـرا عامل اصلي اجراي هر برنامه و سياست ، نيروي انساني جامعه است و ظهور هر ابتکار و نوآوري براي حل مشکل ها، فقط با سرپنجه فکر و تدبير انسان امکان پذير ميشود؛ از اين رو اسلام بالاترين ارزش را بـراي نيروهاي با ايمان و انديشمند جامعه که کارآمدي و تعهد لازم را داشته باشند، در نظر ميگيـرد (خليليـان اشکذري، ١٣٨٧: ٦٩).