چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه های فرهنگی هر جامعه به نوعی ظرفیت های توسعه فرهنگی و به تبع آن توسعه اجتماعی و اقتصادی آن جامعه را پیش رو دارد به هر میزان که رشد و توسعه و ارتقای سرمایه های فرهنگی داشته باشیم به همان میزان جامعه ای به سامان پویا را خواهیم داشت. نقش و کارکرد سازمان هاو مراکز فرهنگی دارای اهمیت است و میزان اثرگذاری آن از اهداف اصلی پژوهش است.
روش پژوهش: با توجه به پیشینه پژوهش در حوزه سرمایه فرهنگی و فعالیتهای فرهنگسراها از پرسشهای
محقق ساخته استفاده و بین بانوان هدف توزیع و میزان اثر گداری برنامه های مراکز فرهنگی با استفاده از نرم افزار مورد بررسی قرار گرفت. spss یافته ها: فعالیتهای پر تکرار در مراکز فرهنگی با ارتقای سرمایه فرهنگی رابطه دارد ولی میزان و شدت این اثر گذاری را نمیتوان محاسبه نمود و به همین دلیل از ضریب توافق چوپروف استفاده گردید تا میزان اثر بخشی آن مشخص شود و برنامه های فرهنگسراها در حوزه آموزش، کارگاه های هنری و گردشگری موثر شناخته شد.
نتیجه گیری: مدیران مراکز فرهنگی، نسبت به مخاطب شناسی برنامه ها دقت داشته و با توجه به تغییرات فرهنگی در جامعه، کارکنان مراکز فرهنگی از بین افرادی انتخاب شوند که از سرمایه فرهنگی بالاتری برخوردار باشند و به
طور مستمر تحت آموزش ضمن خدمت باشند ونحوه تعامل اعضا کانونها با کارکنان مراکز فرهنگی باز طراحی
گردد. از آن جا که فعالیتهای سازمان فرهنگی هنری در تهران به عنوان الگو برای سایر شهرها قرارمی گیرد،
فعالیتهای مراکز به خصوص در حوزههای مشارکتهای مردمی به عنوان سندی راهبردی تلقی شود و تجارب
مثبت و منفی آن برای مراکز فرهنگی شهرهای کشور ارسال گردد
Cultural capital in each society follows cultural development
capabilities and consequently social and economical development, whatever we have
cultural promotion and development we will have dynamic society, too. Organizations
role and function and cultural centers are so important and its influence are the main
goals of research.
Methods: According to research history in the field of cultural capital and cultural
centers activities, it's been used the researcher questions and distributed among
women studied and influence rate of cultural centers programs surveyed by using Spss
software.
Results :Chi-square shows that multi repeated activities in cultural centers relate to
promoting cultural capital but the rate and intensity of its influence can not be
calculated , so it used agreement coefficient to determine its influence rate and
cultural centers programs in education field, art workshop and tourism were
recognized effective.
Conclusion: Cultural centers managers care about recognizing addressee of programs
and according to cultural changes in society, cultural centers employees will be
chosen based on the individuals who have high cultural capital and continuously be
under the service training and reformed the interaction manner of centers members
with cultural centers employees.
Since the activities of Tehran Cultural Organization are used as a model for other
cities, centers activitie are considered particularly in the area of public participation as
a strategic study and positive and negative experiences are sent to cultural centers of
country cities.