چکیده:
بسیاری از محققان و نویسندگان ، شورش کردستان ایران را از جمله شورشهای طـولانی و منحصـربه فرد قـرن بیسـتم میلادی میدانند، زیرا: ١-: چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و به مدت یـک دهـه اسـتمرار یافـت . ٢-: آن شورش از شهرهای کردنشین آغاز و به منـاطق روسـتایی و کوهسـتانی کشـیده شـد (از همـین روی هـم یـک نبـرد پارتیزانی و ضدپارتیزانی شهری تلقی میشود و هم یک نبرد شورشگری و ضدشورشگری روسـتایی). ٣-: در آن نبـرد طولانی هزاران نفر از نیروهای شورشـگر و ضدشورشـگر کشـته ، مجـروح و معلـول شـدند. ٤-: در آن نبـرد نیروهـای ضدشورشگر، برخلاف رویه های مرسوم مقابله با شورشهای شهری و روستایی، تمام تلاش و توان خود را به کار بسـتند تا از آسیب رساندن به توده های مردم و تخریب اماکن مسکونی جلوگیری نمایند. با پایان یـافتن آن شـورش طـولانی ، کتب و مقالات متنوعی پیرامون ابعاد و ماهیت آن به رشته تحریر درآمد، لیکن ابعاد روان شناختی بـه ویـژه کـارکرد و کاربرد عملیات روانی در آن ، تاکنون مورد کاوش و برررسی نظام مند و علمی قرار نگرفته است . از این رو مقالـه حاضـر را میتوان نخستین نوشتار در خصوص عملیات روانی ضدشورشگری در شورش کردستان تلقی کرد. راقم ایـن سـطور (الیاسی ١٣٨٢) در نوشتاری دیگر برخی از ابعاد عملیات روانی شورشگری شورش کردستان را مورد تحلیـل و کـاوش قرار داده است . در این نوشتار اهداف ، سیاستها، روشها، ابزار و اثرات عملیـات روانـی ضدشورشـگری سـپاه در شـورش کردستان مورد تحلیل قرار گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
"١٧- سایر روشها: سیستم تبلیغاتی و فرهنگی سپاه علاوه بر روشهایی که که ذکر شـد، از تکنیکهـای عملیـات روانـی دیگری نیز بهره میگرفت که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود: - ایجاد عدم اعتماد به یکدیگر در بین اعضای هر یک از گروههای شورشگر، از طریق تبلیـغ وجـود جاسـوس در بـین آنان ؛ - دامن زدن به اختلافات ایدئولوژیک دو گروه اصلی شورشگر کردستان (دموکرات و کومله )؛ - پخش تصاویری مبنی بر همکاری رهبران گروههای شورشگر با عوامل نظام به منظور سلب اعتماد اعضـا از رهبـران خود؛ - تبلیغ گسترده خیانت حزب دموکرات در بمباران زندان دوله تو، توسط ارتش عراق ؛ - تبلیغ همکاری کومله ، دموکرات ، خه بات و رزگاری با رژیم بعث عراق ، در بمباران گسترده مناطق کردنشین ایران ؛ - ساختن چند فیلم سینمایی و فیلم مستند پیرامون اقدامات ضدمردمی گروههای شورشگر و نمایش مستمر آنهـا در مناطق شهری و روستایی ؛ - نمایش گسترده فیلمهایی همچون محمد رسول الله (ص ) در مناطق شهری و روستایی ؛ - اجرای دهها نمایش پیرامون وابستگی گروههای شورشگر به کشورهای خارجی ؛ - تأسیس تشکلهای مردمی (نظیر انجمنهای دانش آموزی و انجمنهای ادبی و هنری) و جهت دهی آنها."