چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی با عملکرد دانش آموزان در حل مسئله های کلامی ریاضی و تعیین سهم هر یک از این متغیرها در تبیین واریانس آن میباشد. به منظور دستیابی به این هدف، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، نمونه ای با حجم 450 نفر از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی مناطق 3 و 18 شهر تهران انتخاب شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: آزمون حل مسئله های کلامی ریاضی، آزمون بازنمایی گزاره ای، پرسشنامه دانش فراشناختی، آزمون نظارت فراشناختی، پرسشنامه باورهای فراشناختی و آزمون هوش کتل. داده های گردآوری شده، با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که همه متغیرهای پیشبین، با عملکرد دانش آموزان در حل مسئله های کلامی ریاضی، رابطه معناداری دارند و 3/41 درصد از واریانس آن را تبیین می کنند. تحلیل دیگری به منظور تعیین سهم اجزای متغیرهای فوق در پیش بینی متغیر ملاک انجام و نشان داده شد که از میان متغیرهای شناختی، خرده آزمون ترجمه آزمون بازنمایی، خرده آزمون زنجیره های هوش کتل؛ خرده آزمونهای ارزشیابی، برنامه ریزی و پیش بینی نظارت فراشناختی، طبقه راهبرد دانش فراشناختی و زیرمقیاس ماهیت حل مسئله پرسشنامه باورهای فراشناختی با متغیر ملاک، رابطه معناداری دارند و 7/44 درصد از واریانس آن را تبیین می کنند. این یافته ها نشان می دهد که متغیرهای فراشناختی، شناختی و عاطفی، نقش معناداری در پیش بینی عملکرد حل مسئله های کلامی دارند، ولی سهم متغیرهای فراشناختی بیش از متغیرهای شناختی و عاطفی و سهم متغیرهای شناختی هم بیش از متغیرهای عاطفی است.
خلاصه ماشینی:
Sigler & Talent-Runells کرونباخ ٠/٧٩= ، ٠٧٢=)، پایایی بین درجه بندیکنندگان (٠٩٩=r١١) و همبستگی آزمون – بازآزمون (٠٠٠٠>P و ٠/٦٩= r١١) بررسی و نشان داده شد که این ابزار دارای پایایی است .
در مطالعه اصلی این پژوهش (کریمی، ١٣٩٠)، آزمون فوق روی ٢٩٤ نفر از دانش آموزان پایه سوم دختر و پسر مدارس راهنمایی دولتی مناطق ٣ و ١٨ شهر تهران که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند، اجرا و نشان داده شد که دارای روایی ملاکی، روایی سازه (همگرا، عاملی و تمایز گروهی) است .
این یافته ها نشان دهنده رابطه مثبت معنـادار میـان متغیـر مـلاک (عملکـرد در حـل مسئله های کلامی ریاضی) و متغیرهای پیش بین (مؤلفه ارزشیابی نظارت فراشـناختی، طبقـه راهبـرد دانش فراشناختی، خرده آزمون زنجیره های آزمون هوش کتل ، خـرده آزمـون ترجمـه آزمـون بازنمـایی گزاره ای، زیر مقیاس ماهیت باورهـای فراشـناختی، مؤلفـه برنامـه ریـزی نظـارت فراشـناختی و مؤلفـه پیش بینی نظارت فراشناختی) است .
این یافته نشان میدهد که به ترتیب متغیرهای ارزشیابی (نظـارت فراشناختی)، راهبرد (دانش فراشناختی)، خـرده آزمـون زنجیـره هـا (کتـل )، خـرده آزمـون ترجمـه (بازنمایی گزاره ای)، زیر مقیاس ماهیت (باورهای فراشـناختی) و خـرده آزمونهـای برنامـه ریـزی و پیش بینی (نظارت فراشناختی)، رابطه معناداری با عملکرد حـل مسـئله هـای کلامـی دارنـد و ٤٤/٧ درصد از واریانس عملکرد در حل مسئله های کلامی ریاضی، با این ٧ متغیر تبیین میشود.
The effects of cognition and metacognitive strategy instruction on the mathematics problem solving of middle school students with learning disabilities.