چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان مناسب بودن خطوط کتاب فارسی اوّل دبستان (تحریری، نسخ و شبه نستعلیق) برای خواندن و نوشتن دانشآموزان این پایه، دستیابی به نتایج حضور این خطوط در کتاب و نیز تعیین میزان تطابق خط تحریری کتاب با اصول خوشنویسی انجام شده است. روش انجام این پژوهش، ارزشیابی، و جامعه آماری آن همه معلمان، سرگروه های آموزشی و دانشآموزان پایه اوّل دبستان، متخصصان خوشنویسی و متخصصان آموزش زبان فارسی در کل کشور در سال تحصیلی91-1390بوده است. پنج استان تهران، خوزستان، زنجان، کرمانشاه و یزد به صورت نمونهگیری هدفمند، 720معلّم، 165 سرگروه آموزشی و 840 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای و سه متخصص خوشنویسی و چهار متخصص آموزش زبان فارسی به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونههای پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه و آزمون پیشرفت تحصیلی املا و ابزار سنجش "خوانانویسی" استفاده شد. پایایی ابزار از طریق تعیین ضریب آلفای کرانباخ برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی از تکنیکهای آمار استنباطی و آزمونهای استنباطی Tگروههای مستقل، تحلیل واریانس و خی دو، و برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از روش هولستی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد استفاده همزمان از سه خط در پایه اوّل دبستان نامناسب بوده است، دانشآموزان را دچار دوگانگی و سردرگمی کرده و موجب ابداع و بهکارگیری خطی میانه خطوط نسخ و تحریری از سوی آنان شده است. استفاده از خط تحریری برای پایه اوّل دشوار است. خط نسخ به دلیل سادگی آن، به تنهایی برای این پایه ترجیح دارد.
خلاصه ماشینی:
ارزشیابی خط کتاب فارسی اول دبستان * دکتر حیدر قمری چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان مناسب بودن خطوط کتاب فارسی اول دبستان (تحریری، نسخ و شبه نستعلیق ) برای خواندن و نوشتن دانش آموزان این پایه ، دستیابی به نتایج حضور این خطوط در کتاب و نیز تعیین میزان تطابق خط تحریری کتاب با اصول خوش نویسی انجام شده است .
روش انجام این پژوهش ، ارزشیابی، و جامعه آماری آن همه معلمان ، سرگروههای آموزشی و دانش آموزان پایۀ اول دبستان ، متخصصان خوش نویسی و متخصصان آموزش زبان فارسی در کل کشور در سال تحصیلی٩١-١٣٩٠بوده است .
نتایج پژوهش نشان داد استفادة همزمان از سه خط در پایۀ اول دبستان نامناسب بوده است ، دانش آموزان را دچار دوگانگی و سردرگمی کرده و موجب ابداع و به کارگیری خطی میانۀ خطوط نسخ و تحریری از سوی آنان شده است .
جامعه و نمونه آماری جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده همه معلمان ، سرگروههای آموزشی و دانش آموزان پایۀ اول دبستان ، متخصصان خوش نویسی و متخصصان آموزش زبان فارسی کل کشور در سال تحصیلی٩١- ١٣٩٠ بوده است .
ابزار پژوهش برای گردآوری داده های پژوهش از ابزار پرسشنامه های معلمان ، سرگروههای آموزشی، متخصصان خوش نویسی و متخصصان آموزش زبان فارسی و همچنین آزمون پیشرفت تحصیلی املا و ابزار سنجش "خوانانویسی" دانش آموزان استفاده شده است .