چکیده:
پته آموزشی از روش هایی است که دسترسی والدین را به مدارس افزایش میدهد و سبب ایجاد حق انتخاب مدرسه برای والدین میشود. با توجه به اینکه در نظر گرفتن حق قانونی برای والدین از طریق پته آموزشی مستلزم در نظرگرفتن ملاحظاتی در مشارکت با دولت است، لذا مشخص کردن محدوده حق قانونی برای والدین، تعیین میکند که بدانیم آیا پته آموزشی صرفا سبب ایجاد حق انتخاب برای ثبتنام دانشآموزان در مدارس میشود یا این حق، نوعی مالکیت اعتباری برای والدین ایجاد میکند که براساس آن میتوانند در بخشی از برنامه آموزشی مدرسهای که ثبتنام نمودهاند حق رای داشته باشند. در این صورت والدین میتوانند براساس حق قانونی خود در تصمیماتی اساسیتر از برنامه ریزی آموزشی مدرسه مشارکت داده شوند. این مسئله مستلزم ایجاد توانمندسازی برای خود-گردانی و مسئولیتپذیری بیشتر والدین برای روبه رو شدن با رویدادهای آموزشی است که دولت میتواند آن را برنامهریزی و نظارت کند. از آنجا که طرح پته آموزشی یک نوع سرمایهگذاری از سوی دولت محسوب میشود و با توجه به سرمایه بودن پته آموزشی برای دولت و انتقال آن به والدین، در واقع دولت بخشی از مالکیت خود را به والدین واگذار میکند. بنابراین میتوان پته آموزشی را مالکیت نیز به حساب آورد که این نوع از مالکیت اعتباری برای والدین تعیین کننده عدالت در بخش آموزش خواهد شد. این مقاله با تطابق ویژگی های سرمایه با پته آموزشی بدنبال این است که نشان دهد پته آموزشی ذاتا سرمایهگذاری توسط دولت محسوب میشود. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش نمودشناسی هرمنوتیکی بهره گرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه در نظر گرفتن حق قانونی برای والدین از طریق پته آموزشی مستلزم در نظرگرفتن ملاحظاتی در مشارکت با دولت است ، لذا مشخص کردن محدوده حق قانونی برای والدین ، تعیین میکند که بدانیم آیا پته آموزشی صرفا سبب ایجاد حق انتخاب برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس میشود یا این حق ، نوعی مالکیت اعتباری برای والدین ایجاد میکند که براساس آن میتوانند در بخشی از برنامه آموزشی مدرسه ای که ثبت نام نموده اند حق رای داشته باشند.
بانک جهانی افزایش دسترسی خانواده ها را هدف اصلی برنامه پته آموزشی میداند و معتقد است که بهره گیری از این طرح و ارائه پول به والدین برای تحصیل کودکان ، سبب جبران هزینه های آموزش خانوار میشود (پاترینوس ٦ و همکاران ، ٢٠٠٩).
Narayan & Pritchett هوکسبی ١ اقتصاددان دانشگاه هاروارد در سال ١٩٩٤ در تحلیل خود بیان کرد که هم هزینه های آموزشی و تحصیلی و هم نتیجه ای که با افزایش فشار بازار بر مدارس دولتی به وجود میآید سبب افزایش پیشرفت تحصیلی و در عین حال کاهش هزینه ها میشود و این موضوع دلالت بر این دارد که برنامه پته آموزشی در بهره وری مدارس (نسبت پیشرفت تحصیلی دانش آموز به مخارج آن ) مؤثر است (اتشایت ،٢٠٠٥٢).
Prepared for the conference Mobilizing the Private Sector for Public Education, World Bank and Kennedy School of Government, Harvard University, Cambridge, MA, October 5–6.