چکیده:
مقاله حاضر با هدف تبیین اصول تربیت شهروندی مبتنی برفلسفه هانا آرنت تدوین شده است. برای دستیابی به این هدف،از روشهای تحلیل منطقی فرارونده، تحلیل مفهومی و است نتاج عملی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بنیاده ای فلسفه آرنت بر تلفیقی هوشمندانه از نحلههای نئو ارسطویی و اگزیستانسیالیسم جهت فهم و نقد پدیدارهای زندگی استوار است. شهروندی آرنتی نیز بر انگارههایی نظری چون وجود بستر عمومی، هویت جمعی و عاملیت انسانی ابتنا داشته که ضمن وجود ارتباط متقابل میان عناصر شهروندی، اخلاق شهروندی هم اهمیت خاصی یافته است بهگونهای که این عنصر درکنار عناصری چون حق و وظیفه، نقش قابل توجهی را در قوام و دوام این رویکرد از شهروندی ایفا مینماید. افزون بر این، براساس مبانی شهروندی آرنتی به مثابه ویژگیهای مقوم این گونه از شهروندی، اصولی چون خود انگیختگی، انکشاف، بسط اندیشه، ناهمسانی، تصدیق و دگرپذیری، تمرکززدایی، تعامل پایدار و فرآیند- مداری برای تربیت شهروندی آرنتی استنتاج شده است. استنتاج این اصول نشانگر وجود ارتباطی تنگاتنگ میان تربیت شهروندی و مبانی آن با فلسفه هانا آرنت است؛ فلسفهای که آرنت از طریق آندرپی صورتبندی و احیا مفهومی اصیل از شهروندی بوده است که همچون رویکردی متفاوت و با اهمیت در میان گفتارهای شهروندی خود را باز مینمایاند. اهمیت چنین دیدگاهی درباره شهروندی، انجام پژوهش های دیگری را برای بررسی های مقایسهای میان این رویکرد با دیگر رویکردهای تربیت شهروندی و نیز پژوهشهایی را به منظور به کارگیری این اصول در عرصههایی چون برنامه درسی، مدیریت آموزشی و تدریس تربیت شهروندی مبتنی بر اندیشه آرنت ایجاب مینماید.
خلاصه ماشینی:
مبانی و اصول تربیت شهروندی مبتنی بر فلسفه هانا آرنت ردیف مبانی شهروندی مبتنی بر فلسفه هانا آرنت اصول تربیت شهروندی مبتنی بر فلسفه هانا آرنت 1 آزادی خودانگیختگی 2 نمود انکشاف 3 عقلانیت بسط اندیشه 4 تکثر ناهمسانی 5 فضیلت مندی تصدیق و دگرپذیری 6 قدرت تمرکززدایی 7 گفتگو تعامل پایدار 8 فرآیند گونگی فرآیندمداری نتیجه گیری مباحث مطرح شده در این پژوهش ما را به نتایجی در ابعاد نظری و عملی تربیت شهروندی رهنمون می سازد به گونه ای که در بعد نظری می توان اذعان نمود که تربیت شهروندی و مفهوم پردازی آن در پرتو فلسفه هانا آرنت از یک سو، مبتنی بر مبانی نظری بوده که در آن اولا، امر شهروندی واجد معنای اصیل خود شده و هویت واقعیاش را در بستر عمومی بازیافته است ، ثانیا، هم پیوندی دغدغه های وجودی بشر با شهروندی و عمل ورزی شهروندان در فضای عمومی ضمن اینکه این ساحت را هر چه بیشتر انسانی و انضمامی نموده ، تقابلات فرد و جمع را نیز به حداقل رسانیده است و ثالثا، همپوش واقع شدن عناصر حق -وظیفه – اخلاق و منوط شدن قوام و دوام آنها به یکدیگر زمینه را برای مبرا شدن از کاستیهای موجود در دیگر رویکردهای شهروندی مهیا نموده است .
), Action and appearance: Ethics and the politics of writing in Hannah Arendt (pp.
), Action and appearance: Ethics and the politics of writing in Hannah Arendt (pp.
), Action and appearance: Ethics and the politics of writing in Hannah Arendt (pp.