چکیده:
آموزش و پرورش مهمترین نهاد آموزشی است که در جهت توسعه همه جانبه، با تاثیرگذاری بر فرهنگ جوامع و ایجاد زمینه لازم،شرایط مناسب را برای دستیابی به نتیجه مطلوب و رفع مشکلات فراهم میآورد. هدف این پژوهش، بررسی روش های آموزشی موثر در ارائه آموزش زیست محیطی مدارس است که از نوع کاربردی به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. پرسشنامه محقق ساخته براساس طیف لیک رتبه منزله ابزار این پژوهش انتخاب شده است که روایی آن را متخصصان تایید کرده اند و پایایی آن با آلفایکرونباخ برابر 89/0 تایید شده است. جامعه آماری پژوهش همه معلمان و برنامهریزان آموزشی دورههای تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 بوده است که بر اساس جدول مورگان و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب تصادفی حجم نمونه برای معلمان دو دوره 742 نفر و برنامهریزان آموزشی 125 نفر به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از نرم افزار SPSSو آزمون t استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که معلمان و برنامهریزان دوره های تحصیلی نظراتی متفاوت درباره روشهای آموزشی زیست محیطی هر یک از دورههای تحصیلی دارند. تفاوت روش های تدریس برای آموزش محیط زیست در مقاطع تحصیلی به دلیل نیازهای شناختی، عاطفی و روانشناسی دانش آموزان است که برای ایجاد دانش، آگاهی، تغییر رفتار، انگیزه و علاقه در آنها به محیط زیست و اهداف زیست محیطی ضروری خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
فراوانی جامعه آماری و نمونه آماری معلمان و برنامه ریزان آموزشی شهر تهران در سال تحصیلی ٩٢-٩١ قاط جاه ننه مناطق مورد مطالعه جامعه آماری مع تحصیلی مع آماری مو آماری شمال جنوب شرق غرب مرکزی 1 16 8 5 12 ابتدایی 15845 375 76 65 82 100 52 معلمان راهنمایی 8206 367 71 66 80 101 49 جمع 24051 742 147 131 162 201 101 ابتدایی 74 59 برنامه ریزان آموزشی راهنمایی 82 66 جمع 156 125 از آنجایی که پرسشنامه یکی از متداول ترین ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی است (خاکی،١٣٨٩: ٢٤٢) بنابراین برای این پژوهش ، یک پرسشنامه محقق ساخته برای شناسایی روشهای تدریس مناسب آموزشهای زیست محیطی (توضیحی، پرسش و پاسخ ، فرآیندی، واحد کار، خلاقیت ، آزمایش ، ایفای نقش ، گردش علمی، کاوشکری و بازی) در مقیاس لیکرت تنظیم شد و در اختیار معلمان و برنامه ریزان آموزشی قرار گرفت .
بر این اساس روشهای تدریس آموزش محیط زیست از ١٠ روش آموزشی مورد تحقیق در دوره تحصیلی از دیدگاه معلمان و برنامه ریزان آموزشی دوره های تحصیلی نتایج براساس ٣ اولویت نخست عبارت است از: جدول شماره ٤.
سؤالات تحقیق که مبتنی بر آن است که "معلمان و برنامه ریزان آموزشی کدام یک از روشهای تدریس را برای آموزش مفاهیم محیط زیست در دوره های تحصیلی ابتدایی و راهنمایی مناسب میدانند؟" با استفاده از آزمون t مورد بررسی قرار گرفته است .