چکیده:
نظام مفهومی ما که براساس آن فکر و عمل می کنیم ، ماهیتی اساسا مبتنی بر استعاره دارد. کودک نیز از آغاز زبانآموزی با این تعامل شناختی روبه رو است . بر همین اساس بر پایة دانش اندک خود از محیط و واژگان، از نظام استعاری بزرگسالان نیز بهره می برد. کودک امروز دارای دانش شناختی متفاوتی از کودک زمان پیاژه و حتی پس از آن است . وسایل ارتباط جمعی ، اسباب بازیهای مدرن مانند ایکس باکس و تبلت ، کتاب های مصور و انواع پازلها همگی دنیای شناختی کودک را متحول ساخته است . به همین منظور، بازبینی زمان درک استعاری کودک، موضوع قابل توجهی است که پژوهش حاضر به آن پرداخته است . در این پژوهش میدانی ، ٦٠ کودک دختر و پسر ٢ -٥ ساله در شرایط آزمونی قرار گرفتند. برای انجام پژوهش حاضر، آزمون خودساخته ای بر مبنای گردآوری عبارات استعاری کودک فارسی زبان و پژوهش میدانی بیالکا- پیکال (٢٠٠٣) صورت گرفت . یافته های پژوهش ، حاوی زمان درک عبارات استعاری بدنمند و علاوه بر آن ، میزان درک کودک با توجه به متغیر سن می باشد. نتایج پژوهش حاضر با نتایج بررسی بیالکا- پیکال (٢٠٠٣) همسو بوده است ؛ با این تفاوت که پژوهش بیالکا- پیکال کودکان را از سه سال و سه ماهگی مورد بررسی قرار داده و پژوهش حاضر، کودکان فارسی زبان را از سن دوسالگی دارای درک عبارات استعاری بدنمند می داند. در این بررسی مشخص گردید که میزان درک با توجه به متغیر سن و علایق شناختی کودک رو به افزایش است .
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش حاضر با نتایج بررسی بیالکا- پیکال (٢٠٠٣) همسو بوده است ؛ با این تفاوت که پژوهش بیالکا- پیکال کودکان را از سه سال و سه ماهگی مورد بررسی قرار داده و پژوهش حاضر، کودکان فارسی زبان را از سن دوسالگی دارای درک عبارات استعاری بدنمند می داند.
از بین پژوهش های زبان فارسی که در همین راستا صورت گرفته است ، می توان به مقالة گلفام و رنگین کمان (١٣٨٦) تحت عنوان «فراگیری استعاره در کودکان پیش دبستانی » اشاره کرد که به بررسی درک استعاری کودکان ٣- ٦سال پرداخته است .
297 / بررسی قابل طرح دیگر در این زمینه ، پایاننامة صادقی (١٣٩٢) است که در پژوهش خود تحت عنوان «فرآیند رشد درک استعاره در کودکان ٦-٨ سالة فارسی زبان»، به توانایی درک استعاری کودکان پرداخته است .
درنهایت می توان گفت این کاربرد استعاری عبارات توسط ٦ گروه سنی مورد بررسی به هیچ وجه تصادفی نیست ، بلکه از پیوند نظاممند میان حوزة دریافت فیزیکی و حوزة ادراک ذهنی و شناختی کودکان سرچشمه گرفته است و به همین سبب چنین شناختی منحصربه فرد نیست و درصد قابل توجهی از شناخت کودکان را در سنین مختلف مورد بررسی به نمایش می گذارد.
مطالعات انجامشده توسط گرژیونا (٢٠٠٧)، بیالکا- پیکال (٢٠٠٣)، گلفام و رنگین کمان (١٣٨٦) و صادقی (١٣٩٢)، مؤید آن است که بین رشد سنی و شناختی کودکان ارتباط مستقیمی برقرار است ؛ با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان به این نکته اشاره کرد که کودکان به موازات افزایش سن از نظام مفهومی کامل تری برخوردار می شوند."