چکیده:
رویکرد مفهومی - نقشی از اثرگذارترین رویکردهای آموزش زبان دوم/ خارجی است و کمتر منبعی برای آموزش زبانهایی مثل انگلیسی ، فرانسه ، آلمانی ، ایتالیایی ، اسپانیایی و حتی عربی ، عبری و ترکی وجود دارد که در تولید محتوای آموزشی به اصول و مبانی این رویکرد توجه نکرده باشد. کلیدیترین اصل این رویکرد، ایجاد تناسب هدفمند و ارتباطمحور بین نقش ها و مفاهیم زبانی و موقعیت های واقعی است . باوجود این ، در منابع معتبر آموزش زبان فارسی به خارجیان، توجه چندانی به این رویکرد نشده است . در پژوهش پیش رو، ابتدا رویکرد مفهومی - نقشی و مهم ترین نقش ها و مفاهیم زبانی در چهارچوب این رویکرد معرفی شده؛ سپس میزان بازنمایی این مفاهیم و نقش ها در دو مجموعة فارسی بیاموزیم (ذوالفقاری و همکاران، ١٣٨١) و زبان فارسی (صفارمقدم، ١٣٨٦) مورد بررسی قرار گرفته است . این بررسی در قالب یک فهرست وارسی محقق ساخته انجام شده است . این فهرست وارسی شامل ده پرسش اساسی در زمینة محتوای دروس است . برای هر پرسش ، شش پاسخ پیش فرض اصلا، بسیار کم ، کم ، متوسط ، زیاد و بسیار زیاد به ترتیب با نمرههای ٠، ١، ٢، ٣، ٤ و ٥ امتیاز درنظر گرفته شده است . تحلیل نتایج حاکی از این است که مجموعة فارسی بیاموزیم ٣٥ و مجموعة زبان فارسی ١٦ نمره از ٥٠ نمرة فهرست وارسی را کسب کرده است . اگرچه نتیجة کلی پژوهش حکایت از این دارد که بازنمایی نقش ها و مفاهیم زبانی در مجموعة فارسی بیاموزیم بهتر از مجموعة زبان فارسی است ، تنوع و پراکندگی مفاهیم و نقش های زبانی در هر دو مجموعه ما را به ضرورت برنامه ریزی هدفمند برای آموزش زبان فارسی /
خلاصه ماشینی:
"Representation of Language Functions and Notions In Let’s Learn Persian Book Series ردیف پرسش اصلا (0) بسیار کم (١) کم (2) متوسط (3) زیاد (4) بسیار زیاد (٥) 1 در محتوای آموزشی این مجموعه ، تا چه میزانی از نقش های زبانی استفاده شده است ؟ √ 2 اصول رویکرد مفهومی - نقشی تا چه میزان در محتوای این مجموعه رعایت شده است ؟ √ 147 /ردیف پرسش اصلا (0) بسیار کم (١) کم (2) متوسط (3) زیاد (4) بسیار زیاد (٥) 3 نقش های زبانی موجود در این مجموعه تا چه میزان با سطح بندی آموزشی زبانآموزان دارای هماهنگی لازم است ؟ √ 4 ترتیب آموزش نقش های زبانی موجود در این مجموعه تا چه میزان از پرکاربردترین به کم کاربردترین است ؟ √ 5 نقش های زبانی موجود در این مجموعه تا چه میزان دارای سنخیت لازم با نیازهای زبانی زبانآموزان است ؟ √ 6 در محتوای این مجموعه ، تا چه میزان به تنوع صورتهای زبانی برای بیان هریک از نقش ها توجه شده است ؟ √ 7 در این مجموعه تا چه میزان به آموزش کاربردی و مبتنی بر واقعیت نقش های زبانی توجه شده است ؟ √ 8 موقعیت های زبانی انتخابشده برای اجرای هریک از نقش های زبانی در این مجموعه ، تا چه میزان با نقش زبانی مذکور همسوست ؟ √ 148 ردیف پرسش اصلا (0) بسیار کم (١) کم (2) متوسط (3) زیاد (4) بسیار زیاد (٥) 9 تمرینات موجود در این مجموعه تا چه میزان دربرگیرندة نقش های زبانی است ؟ √ 10 تمرینات موجود در این مجموعه تا چه حد زبانآموزان را به استفاده از نقش های زبانی در موقعیت های مختلف تشویق می کند؟ √ مجموع امتیازات 35 ٦."