چکیده:
این پژوهش برای ارزشیابی مهارتهای زبانی و ادبی دانش آموختگان نظام متوسطه انجام شده و هدف اصلی آن براساس پرسش های پژوهش ، بررسی مهارتهای چهارگانة نوشتن ، خواندن، شنیدن و سخن گفتن دانش آموختگان دورة متوسطه و بررسی تاثیر متغیرهای جنس و رشته بر نتایج بوده است . براساس یافته های پژوهش ، نمرة میانگین دانش آموختگان از سطح معیار به طور معناداری پایین تر است . میان نتایج این آزمون و نتایج رسمی ، تفاوت چشمگیری درجهت کاهش سطح نمره ها وجود دارد. در مطالعات تطبیقی ، کمترین نمرة میانگین به مهارت خواندن و بیشترین نمرة میانگین به مهارت سخن گفتن تعلق دارد. در تمام مهارتها، عملکرد دخترها از مطلوبیت بیشتری برخوردار بوده است که با نتایج جهانی نیز مطابقت دارد. بررسی رشته های تحصیلی سه گانة ریاضی ، تجربی و انسانی ناظر به عملکرد معیار دانش آموختگان رشتة علوم تجربی دربرابر دو رشتة تحصیلی دیگر بوده است . واکاوی نتایج این ارزشیابی ، ناتوانی آموزش و پرورش را در استفاده از ظرفیت های کنونی نشان می دهد؛ شفاهی شدن نسل جوان، عدم توانایی کافی در درک خواندهها و شنیدهها و نیز نارسایی منطقی و ساختاری نوشته ها می تواند علاوهبر ایجاد بدفهمی و تضعیف گفتمان بی خدشه میان فرهنگ های متفاوت داخلی و خارجی ، به بروز آسیب های جدی در سرنوشت علمی جامعه که مبتنی بر مکتوب /
خلاصه ماشینی:
"مهارتهای دانش آموختگان نظام متوسطه با محوریت درس زبان و ادبیات فارسی (مطالعة موردی: شهر تهران) مریم دانشگر* استادیار زبان و ادبیات فارسی ، فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت : ٩٤/١١/٩ پذیرش: ٩٥/٢/١٤ چکیده این پژوهش برای ارزشیابی مهارتهای زبانی و ادبی دانش آموختگان نظام متوسطه انجام شده و هدف اصلی آن براساس پرسش های پژوهش ، بررسی مهارتهای چهارگانة نوشتن ، خواندن، شنیدن و سخن گفتن دانش آموختگان دورة متوسطه و بررسی تأثیر متغیرهای جنس و رشته بر نتایج بوده است .
آیا متغیرهای جنس و رشته در وضعیت هریک از این مهارتهای چهارگانه تغییری ایجاد می کنند؟ آزمون طراحی شده درصدد است امکان ارزشیابی علمی و دقیق وضعیت زبان و ادبیات فارسی دانش آموختگان فارسی زبان را در پایان دورة آموزش متوسطه و پیش از ورود به جامعه یا دانشگاه فراهم آورد (برای توضیحات بیشتر ر."