چکیده:
در این تحقیق تلاش شده است تا از زاویه رفتار مصرف کننده نگرش جامعه جوان ایرانی به استفاده از کالاهای خارجی مورد دقت نظر قرار گیرد تا با شناخت آن زمینه های حمایت از مصرف کالاهای داخلی و نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم آید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان رشتهMBA ورودی 1394 دانشگاه آزاد واحد علوم دارویی تهران تشکیل می دهند که بالغ بر 95 نفر می باشند. روش مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات سرشماری بوده و کلیه جامعه آماری را در بر می گیرد. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. در مجموع 9 فرضیه مورد بررسی قرار گرفته که چهار فرضیه آن تایید شده اند. از ضرایب همبستگی برای اثبات رابطه میان متغیرها و از رگرسیون خطی چند متغیره برای تعیین اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر قضاوت محصول و تمایل به خرید کالاهای خارجی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه همبستگی بین 4 مولفه از 9 مولفه مربوط به نگرش مصرف کنندگان با رفتار خرید کالاهای خارجی خصومت » ،« قضاوت محصول » با « خصومت عمومی » : مصرف کنندگان وجود دارد. این چهار مولفه عبارتند از .« تمایل به خرید » با « عرق ملی » و « قضاوت محصول » با « تمایل به جامعه بین الملل » ،« تمایل به خرید » با « عمومی متناسب با نتایج بدست آمده پیشنهاداتی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
ايران چکيده در اين تحقيق تلاش شده است تا از زاويه رفتار مصرف کننده نگرش جامعه جوان ايراني به استفاده از کالاهاي خارجي مورد دقت نظر قرار گيرد تا با شناخت آن زمينه هاي حمايت از مصرف کالاهاي داخلي و نيل به اهداف اقتصاد مقاومتي فراهم آيد.
واژههايکليدي: قضاوت محصول، تمايل به خريد، خصومت مصرف کننده، تمايل به جامعه بين الملل و عرق ملي مصرف کننده مقدمه سياست هاي ليبرال و سيستم هاي اقتصادي مثل اتحاديه مشارکت منطقه اي منجر به هم رنگي گسترده بازار براي شرکت هاي بين المللي مي شوند خصوصا افزايش سنخيت و تجانس و جهاني شدن در بازارهاي جهاني منجر به دسترسي بيشتر مصرف کنندگان منطقه اي به کالاها يا خدمات خارجي مي شود و همچنين جهاني شدن کشورها و افزايش رقابت بين کالاها و خدمات شرکت هاي متنوع، باعث مي شود مصرف کننده قادر باشد کالاها و خدمات گوناگوني در سبد خريدش قرار دهد (گوهرجو, صادقي, & زنده دل, ١٣٩٢).
Nakos) and Hajidimitriou،٢٠٠٧) در اين تحقيق تلاش شده است تا از زاويه رفتار مصرف کننده نگرش جامعه جوان ايراني به استفاده از کالاهاي خارجي مورد دقت نظر قرار گيرد تا با شناخت آن زمينه هاي حمايت از مصرف کالاهاي داخلي و نيل به اهداف اقتصاد مقاومتي فراهم آيد.
در اين تحقيق از مدل مفهومي هالبورک و هيرشام که داراي سه بعد تفاوتهاي فردي (نياز به منحصر به فرد بودن، نگرش مصرف کننده به پوشاک کشور ترکيه )، متغير هاي ويژه برند (کيفيت دريافتي از برند، ارزش هيجاني برند) و تمايل به خريد مي باشد، استفاده شده است .