چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه عملکرد خانواده با استرس و سلامت روان و عزت نفس در دانشآموزان دختر شهر سپیدان بود. این پژوهش با توجّه به هدف از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال 1395 در شهر سپیدان بود. نمونه آماری به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزارگردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه های عملکرد خانواده(موس و موس) ، سلامت روان مقیاس SCL-90-R، استرس(فتحی) و عزت نفس کوپر اسمیت بود. روایی پژوهش با استفاده از نظر متخصصان و کارشناسان سنجیده شده است. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد که برای پرسشنامه استرس 88/. ، سلامت روان86/. ، عملکرد خانواده 89/. و عزت نفس 86/. به دست آمد. اطلاعات با استفاده از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. به طور کلی نتایج بیانگر آن بود که بین عملکرد خانواده با استرس و سلامت روان و عزت نفس رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که در ابعاد استرس و سلامت روان تنها بعد حساسیت بین فردی با عملکرد خانواده رابطه معناداری داشت. در ابعاد عزت نفس نیز تنها عزت نفس خانوادگی رابطه معناداری با عملکرد خانواده داشت.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین تحقیق و پژوهش در این موضوع ضروری مینماید و این پژوهش با بررسی رابطه عملکرد خانواده با استرس و سلامت روان و عزت نفس دانشآموزان دختر دوره متوسطه به دنبال تحقق این امر است.
فرضیات تحقیق فرضیه اصلی: بین عملکرد خانواده با استرس و سلامت روان و عزت نفس در دانشآموزان دختر دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 7: نتایج تحلیل رگرسیون حساسیت بین فردی بر حسب عملکرد خانواده متغیر ملاک متغیر پیشبین بتا t p R R2 F df p حساسیت بین فردی عملکرد خانواده -0/240 -2/240 0/028 0/240 0/058 5/019 1,82 0/028 بحث و نتیجه گیری نتایج فرضیه اصلی پژوهش: رابطه عملکرد خانواده با استرس و سلامت روان و عزت نفس دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل در شهرستان سپیدان.
نتایج فرضیه اصلی بیانگر آن است که بین عملکرد خانواده با هیچ کدام از متغیرهای تحقیق(سلامت روان، استرس و عزت نفس)رابطه معناداری وجود ندارد.
Gathered with family function questionnaire (mouse and mouse) and mental health questionnaire scale SCL-01-R, Stress Questionnaire (Fathi) and the Self Esteem Questionnaire.
Overall, results indicate that between family functioning and there is no significant relationship between stress and mental health and self-esteem.
The results also showed that in terms of stress and mental health only after interpersonal sensitivity were significantly correlated with family functioning.
Keywords: Family Functioning, Stress, Mental Health, Self-Esteem, Students."