چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه شوخ طبعی با سلامت روانی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه اول ناحیه یک زاهدان می باشد. در این تحقیق شوخ طبعی به عنوان متغیر ملاک و سلامت روانی به عنوان متغیر پیش بین برگزیده شده اند. نمونه تحقیق 140 نفر دانش آموز را شامل می باشد که با روش نمونه گیری در دسترس از جامعه دانش آموزان مقطع متوسطه اول ناحیه1 زاهدان انتخاب گردیده اند. پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی از نوع توصیفی است و روش تحلیل داده ها، همبستگی است که در طی آن ضرایب همبستگی ساده و چند گانه بین متغیرهای پیش بین و ملاک محاسبه شده است. فرضیه های تحقیق همگی دوسویه می باشند. در این تحقیق از پرسشنامه تجدید نظر شده علائم روانی SCL 25-R و مقیاس شوخ طبعی مارتین ولفکورت استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که بین متغیرهای پیش بین و ملاک، همبستگی ساده و چند گانه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بیان مسئله در این تحقیق روابط میان متغیرهای شوخ طبعی با سلامت روانی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول ناحیه 1زاهدان مورد بررسی قرار گرفته است.
اهمیت و ضرورت تحقیق با توجه به توسعه زندگی ماشینی و بالا رفتن فشار روانی بر افراد لازم است که بررسی شود از چه طریقی می توان فشار روانی را کاهش داد بنابراین اهمیت تحقیق حاضر در این است که اگر مشخص شود که بین شوخ طبعی و سلامت روانی رابطه معنی داری وجود دارد می توان در مورد آموزش شیوه های شوخ طبعی، به عنوان یکی از روشهای مقابله با استرس، اقدام کرد تا بدین طریق از شدت فشار روانی بر افراد کاسته شود و افراد به هنگام مواجهه با استرس نیز بتوانند از عهدة آن برآیند.
اهداف تحقیق بهترین هدف تحقیق حاضر آن است که مشخص نماید آیا بین شوخ طبعی با سلامت روانی دانش آموزانمقطع متوسطه ناحیه شهرستان زاهدان رابطه ای وجود دارد یا نه؟ هدف کاربردی دیگر این تحقیق آن است که می توان درک عمیق تری از شوخ طبعی به دست آورده و به اهمیت آن به عنوان یکی از راهبردهای مقابله با چالش ها و به تأثیر آن بر سلامت روانی فرد پی برد.
آزمون فرضیه : بین عدم سلامت روان و شوخ طبعی (مزاح) دانش آموزان مقطع متوسطه اول ناحیه 1شهرستان زاهدان رابطه منفی معنادار وجود دارد فرضیه های آماری (((((( (((( ≠ ( دادههای آماری حاصل از آزمون همبستگی فرضیه آماری در جدول 1 نشان داده شده است."