چکیده:
خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی ضامن سلامت،سعادت و تعالی جامعه می باشد.به بیان دیگر خانه و خانواده بنیان گذار اصلی شخصیت کودک به شمار می رود.خانواده نخستین پرورشگاه و آموزشگاه هر جامعه است.از سوی دیگر اولیای تعلیم و تربیت می باشند چنانچه این دو هم سر با یکدیگر در زمینه ی تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم گام بردارند حاصل این تعامل،نسلی تربیت شده و آماده ی خدمت به آینده ی کشور اسلامی می گردد.بنابراین نقش مشارکت خانواده در امور فرهنگی،علمی،پرورشی و مذهبی در مدارس بسیار مهم قلمداد می شود.امروزه در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی کشورها از جایگاه والایی برخوردار می باشد.
The family as a social institution guarantees health, welfare, and uplift of the community. In other words, home
and family are considered as main founder of the child's personality. Family is the first school in each
community. On the other hand, it is the educational administrators. If these two take step in educating the
children of this country, it will lead to educated generation ready to provide service for future of Islamic country.
Therefore, the participation role of family in cultural, scientific, educational, and religious affairs is very
important. Nowadays, it has high status in the formal and informal education system of the countries.
خلاصه ماشینی:
( رادمنش، محمد حسین، ایده های ناب مدیریتی، 1386 و مجله رشد، مدیریت مدرسه، مهرماه 1385) بارشد وپیشرفت تکنولوژی وفن آوری اطلاعات، جامعه انسانی دگرگون شده وبسرعت دچار تغییر می شود این تغییرات خود به خود نیازهای جدید را نیز بوجود می آورد دست اندرکاران تعلیم وتربیت می بایست همزمان با این تغییرات برنامه ریزی نمایند وخود نیز ضمن کسب اطلاعات وآگاهی های جدید به روشهای مناسب ونوین آموزشی وپرورشی مجهز شوند یکی از مواردی که در امر آموزش ووتربیت دانش آموزان نقش اساسی دارد فراهم آوردن وسایل وامکانات سخت افزاری ونرم افزاری است اما در زمانهای مختلف دیدگاههای افراد صاحب نظر متفاوت بوده است عده ای در مدیریت آموزش وپرورش ریشه بسیاری از مشکلات وحتی راه حلهای آن را در ورودی های سیستم مدرسه می جویند به عبارت دیگر امکانات سخت افزاری را مهمتر قلمداد می کنند ومعتقدند که اگر ظرفیت های ورودی مدرسه ازقبیل منابع مالی، فیزیکی وپول افزایش یابد می توان همه تنگناها ومشکلات مدرسه را حل کرد عده دیگری هم براین باورند که گرچه ورودی های سیستم مدرسه و منابع مالی و فیزیکی حایز اهمیت وموثر هستند اما باید بیشتر به فرآیند سیستم توجه شود این گروه تدریس، مدیریت، ارزشیابی، محتوی وروشها را بعنوان امکانات نرم افزاری موثر تر می دانند.