چکیده:
در این ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای اﺳﺖ ﻣﺎﺑﯿﻦ دو اﺛﺮ ﮔﺮان ﺑﻬﺎ در ﻋﺮﻓﺎن ﻧﻈﺮی ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺘﺐ: »ﻓﺼﻮص اﻟﺤﮑﻢ« اﺑﻦ ﻋﺮﺑﯽ و »ﻣﺮﺻﺎداﻟﻌﺒﺎد« نجم اﻟﺪﯾﻦ رازی اﺳﺖ ﮐﻪ اﺳﺎس ﮐﺎر ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﺘﺎب ﻓﺼﻮص اﻟﺤﮑﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﻓﺼﻞ اول ﮐﺘﺎب ﯾﺎ ﺑـﻪ ﻋﺒـﺎرت دﯾﮕـﺮ »فصل اوّل« آن »آدﻣﯿّﻪ« ﺑﺎ ﻣﺮﺻﺎداﻟﻌﺒﺎد ﻣﻮرد ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻫﺮﭼﻨﺪ در اﺛﺮ ﻣﺬﮐﻮر ﺑﻪ ﻓﺼﻮل دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮔﺮدﯾـﺪه اﺳـﺖ ازﺟﻤﻠـﻪ ﻣـﻮراد ﺸﺘﺮﮐﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﺎن دو ﮐﺘﺎب ﻣﺬﮐﻮر وﺟﻮد دارد، اﻋﺘـﺮاض ﻣﻼﺋﮑـﻪ ﺑـﻪ ﺧﻠﯿﻔـﻪ ﺷـﺪن و ﺧﻠﻘـﺖ آدم و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ ﻣﺮاﺗـﺐ ﺧﻠﻘـﺖ ﻣﺘﻔﻖ اﻟﻘﻮل ﺑﻮدن در اﯾﻦ ﮐﻪ ﻋﺎﻟﻢ از »ﻧﻮر ﻣﺤﻤﺪی« ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه اﺳﺖ و ﻣﺴﺌﻠﻪ ی دﯾﮕﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﻬﻢ »وﺣـﺪت وﺟـﻮد « از دﯾﺪﮔﺎه اﺑﻦ ﻋﺮﺑﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎت را اﺿﺎﻓﻪ ﺑﻪ ذات اﺣﺪﯾﺖ ﻣﯽ داﻧﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻤﺜﯿﻞ ﻫﺎی زﯾﺒﺎﯾﯽ ﮐـﻪ وی از اﯾـﻦ ﻣﺴـﺌﻠﻪ ذﮐـﺮ کرده اﺳﺖ ﻫﻤﭽﻮن ﺗﮑﺜﺮ ﺗﺼﺎوﯾﺮ آﯾﻨﻪ ﻫﺎ ﮐﻪ در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﯾﮑﯽ اﺳﺖ و ﺑﺎ »آب« ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭼﻮن: اﺑـﺮ ، ﺑـﺎران ، ﺑﺨـﺎر ﻏﯿﺮه ﻇﺎﻫﺮﻣﯽ ﺷﻮد وﻟﯽ در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﯾﮑﯽ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه ترجمه فص اول فصوص الحکم و مرصادالعباد ناصر فرنیا 1 1 عضو هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه چکیده این تحقیق مقایسهای است مابین دو اثر گرانبها در عرفان نظری یعنی کتب: «فصوص الحکم» ابن عربی و «مرصادالعباد» نجم الدین رازی است که اساس کار ترجمه کتاب فصوص الحکم است که در آن فصل اول کتاب یا بهعبارتدیگر «فص اول» آن «آدمیه» با مرصادالعباد مورد مقایسه قرارگرفته، هرچند در اثر مذکور به فصول دیگر نیز مراجعه گردیده است ازجمله موراد مشترکی که میان دو کتاب مذکور وجود دارد، اعتراض ملائکه به خلیفه شدن و خلقت آدم و همچنین مراتب خلقت و متفقالقول بودن در اینکه عالم از «نور محمدی» به وجود آمده است و مسئلهی دیگر بررسی موضوع مهم «وحدت وجود» از دیدگاه ابن عربی است که مخلوقات را اضافه به ذات احدیت میداند و همچنین تمثیلهای زیبایی که وی از این مسئله ذکر کرده است همچون تکثر تصاویر آینهها که در حقیقت یکی است و با «آب» که بهصورت های مختلف چون: ابر، باران، بخار و غیره ظاهرمی شود ولی در حقیقت یکی است.
ابتدا به معرفی کوتاهی از احوال و آثار این دو مؤلف بزرگ و مشرب فکری آنها پرداخته شده و سپس موارد مشترک مابین دو اثر مذکور مطرح گردیده است که ازجمله آنها انتقاد ملائکه به خلقت آدم و خلیفه بودن آن و مسئلهی مهم وحدت وجود و تماثیل مربوط به آن که بسیار مدنظر ابن عربی بوده است، ابن عربی عالم خلقت را به مثابه تصاویر متعدد در آینهها میداند که در حقیقت یک تصویر واحد است و یا «آب» که به صور مختلف یخ، بخار، برف و غیره دیده می شود و وی عالم خلقت را به حقیقت الهی اضافه (نسبت) میداند و در ادامه نیز هر دو اثر در مراتب خلقت به «نور محمدی» و «حقیقت محمدی» به عنوان مبدأ متفقالقول هستند."