چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان ((میزان اثربخشی آموزشهای دوره عالی رسته اطلاعات بر افزایش کارکرد
پایوران آموزش دیده برای این منظور می باشد . در این پژوهش برای نشان دادن تاثیر متقابل
متغییرها پنج پرسش تد وین شده است. به منظور پاسخ دهی به پرسش های تحقیق از روش
توصیفی- تحلیلی (پیمایشی) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان پایور سازمان
اطلاعات سپاه امام رضا (ع) می باشند که دوره های آموزش عالی رسته اطلاعات را از سال 1380
تا 1393 طی نموده اند ، در این پژ وهش، متغییر مستقل، آموزش های دروس عالی رسته ای
اطلاعات و متغیر وابسته، میزان اثر بخشی دوره عالی رسته ای اطلاعات است . برای تعیین حجم
نمونه از فرمول های مربوط به تحقیقات پیمایشی و علمی – مقایسه ای بهره گرفته شد . در مجموع
210 عدد پرسشنامه توزیع شد و تعداد 200 نفر از فراگیران دوره به آن پاسخ دادند.پس از جمع
آوری پاسخ های فراگیران ، داده های میدانی، به بسته نرم افزاری spss وارد شد و سپس داده ها،
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، که از آماره های توصیفی شامل شاخص های تمایل به مرکز
(میانگین، میانه و نما) شاخص های پراکندگی (انحراف معیار، دامنه تغییرات، حداقل و حداکثر )
درصدها و نمودارها و همچنین از آمارهای تحلیل برای آزمون فرضیه های تحقیق شامل آمارهای
کلموگروف اسمیرنف آزمون تی - استیودنت یک متغیره و آزمون دو جمله ای (نسبت ) استفاده
شد. یافته های تحقیق نشان داد که شاخص های ارزیابی آموزشی در این پژوهش شامل کیفیت
استاد، امکانات آموزشی، مساعدت و پشتیبانی فرماندهی مدت و زمان دوره، علاقه مندی و نیاز و
نگرش فراگیران نقش بسزایی در ارزیابی اثر بخشی این دوره ها داشته است.
خلاصه ماشینی:
"سوابق تحقیق تحقیقات داخلی شرح چکیده نمونه هایی از تحقیقاتی که بیشترین ارتبـاط را بـا ایـن پایـان نامـه دارنـد، بـه شـرح زیـر می باشد: یک - بررسی میزان اثربخشی آموزش عالی رسته ای ، مقاومـت از دیـدگاه مـدیران سـتاد نیـروی مقاومت بسیج که توسط سید حسن مرتضوی (١٣٨٤)، اسـتاد راهنمـا: دکتـر سـیاوش نصـرت پنـاه و استاد مشاور: احمد کلاه دوزی جهت پایان نامه کارشناسی ارشد دانشـگاه امـام حسـین (علیـه السـلام ) صورت گرفته است .
آیا شرکت در دوره های فنی و حرفه ای مهارت و توانایی فراگیران را افزایش داده است ؟ روش تحقیق توصیفی و علی - مقایسه ای است جامعه آماری ایـن پـژوهش فراگیـران دوره هـای آموزش فنـی و حرفـه ای رسـمی وزارت جهـاد سـازندگی در سـال ٧٦ - ٧٣ مـی باشـد کـه از روش نمونه گیری طبقه تصادفی ساده ، استفاده ، تعداد نمونه ١٢٦ نفر اطلاعات به صورت میدانی و اسـنادی از طریق پرسش نامه جمع آوری برای تحلیل انحراف معیار، نمـودار اسـتفاده شـده اسـت کـه عمـده نظرات به شرح زیر می باشد: ١ - حدود ٥٧/١ در صد افراد مورد مطالعه را زنان و ٤٢/٩ در صد مردان تشکیل می دهد.
پرسش سوم : آیا مساعدت و پشتیبانی فرماندهی سـپاه امـام رضـا(ع )، در بـالا بـردن میـزان اثربخشـی آموزش های دوره عالی رسته اطلاعات ، مؤثر بوده است ؟ نتایج حاصل از گویه هـای مربـوط بـه مسـاعدت فرمانـدهی جـدول ١٧-٤ بیـانگر ایـن اسـت کـه میانگین مربوط به این متغیر٢/٧٥ بوده است که از میانگین متوسط سه پایین تر بود و کمتر از متوسـط می باشد و در اینجا تفاوت معنی دار بوده و دوره ها از نظر پاسخ گویان اثربخش نمی باشند."