چکیده:
کمتر بحران سیاسی وجود دارد که رسانه ها در ایجاد یا کنترل آن نقش نداشته باشـند. رسـانه هـا در مراحـل مختلف بحران نقش مهمی دارند. قبل از بروز بحران می توانند با گوشزد کردن وضعیت منتج بـه بحـران ، از گسترش آن پیشگیری نموده و تلفات آن را کاهش دهند. در زمان وقوع بحران می توانند. با فضاسازی علمی و عقلایی ، بحران را به حداقل برسانند. یا به عنوان میانجی عوامل بحران و گـروه هـای ذینفـع برخوردهـای سیاسی را به حداقل برسانند؛ و در جذب و مشارکت مخاطب در مدیریت بحـران سیاسـی مـوثر باشـند. در مدیریت بحران به نوعی تدبیر استراتژیک دلالت می دهد که در فرایند آن محیط های داخلی و خـارجی یـک بحران مورد تحلیل واقع شده ، و استراتژی هایی خلق می شوند که نخبگان را برای رسیدن بـه اهـداف تعیـین شده و تدبیر شایسته بحران یاری می کند. این مقاله با مطالعه مراحل بحران و نقش رسانه ها در مدیریت بحران ، رسانه ها و مدیریت بحران های داخلـی و فراملی و رسانه و مدیریت بحران های تروریستی با اتکای به سه عنصر بحران ، شرایط اجتماعی و رسانه به عنوان نتیجه هفت استراتژی را پیشنهاد می نماید.
خلاصه ماشینی:
"بحران مشارکت به شرایطی گفته می شود که ضمن آن خواسته های برابری طلبانه و تساوی خواهانه اقشار تـازه تحـرک یافتـه اجتمـاعی از ناحیـه دولـت سـالاران و نخبگان حاکم مورد پذیرش واقع نمی شود و نیز کشمکشی اسـت بـه هنگـامی کـه نخبگان فرمانروا درخواست یا رفتار افراد و گـروه هـا را در امـر مشـارکت سیاسـی نامشروع قلمداد کنند و همچنین به وضعیت و حالتی تعبیر می شـود کـه اداره هـای مشارکت طلبانه و تقاضاهای مداخله جویانه عمومی با سـاختارهای سیاسـی ، اداری ، حقوقی ، عرفی و سنتی حاکم بر جامعه که ویژگـی تمرکـز و اسـتبدادی برخـوردار هستند در تضاد ناهمگونی قرار گیرند (یحیایی ، بی تا: ١٦).
لذا ضروری اسـت رسـانه هـا بین خواست های معقول شهروندان و امتیازاتی را که حاکمیت اعطا می نماید ارتباط برقرار سازد و در عین حال شرایطی را مهیا سازد که این دو نیز بتوانند بـه صـورت رو در رو به چانه زنی برای حل اختلافات بپردازند که نتیجه آن رفع مشکل و ایجاد آرامش خواهد بود.
درنهایت ، مرحله ای می رسد که بحران سیاسی علنا خود را در قالب تظاهرات و شورش ها به نمـایش مـی گـذارد و دیگـر امکـان مـدیریت بـه شـیوه هـای گذشـته امکان پذیر نمی شود و در عین حال نیز رسـانه هـا نمـی تواننـد بـه سـکوت خبـری بپردازند؛ زیرا در عصر ارتباطات و تکثر رسانه ای اگر رسانه های ملـی نیـز سـکوت کنند رسانه های فراملی خلأ اطلاعاتی آنها را برای شهروندان پر خواهند کرد."