چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مدل یابی سرمایه اجتماعی مدیران با وفاداری مشتریان استخرهای مشهد بود. جامعه آماری آن را مدیران استخرهای شهر مشهد به تعداد 150 نفر و نیز مشتریان این استخرها به تعداد نامحدود تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه در بخش مدیران 108 نفر و در بخش مشتریان 384 نفر برآورد شد. نتایج نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی و وفاداری مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، بین مولفه های سرمایه اجتماعی با وفاداری مشتریان رابطه مثبت و معناداری مشاهده می شود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن است که تنها سرمایه شناختی، واجد شرایط پیش بینی وفاداری مشتریان می باشد. درنهایت، یافته های تحلیل مسیر در مدل یابی پژوهش نیز بیانگر آن است که سرمایه اجتماعی مدیران تاثیر معناداری بر وفاداری آن ها دارد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به نقش کلیدی تعاملات و روابط انسانی و اجتماعی در متغیر سرمایۀ اجتماعی و نیز ازآنجاکه سرمایۀ اجتماعی مدیران میتواند تأثیرات شگرفی در حوزههای مختلف بر روی افراد داشته باشد، در این پژوهش به تعیین رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی با وفاداری مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد پرداخته میشود تا این موضوع مشخص شود که کشف ارتباطات این دو متغیر تا چه حدی میتواند در درک بهتر نیازهای مشتریان و جذب آنها به سوی استخرها مفید واقع گردد.
Heather, Gilbson, Brijesh & Kyriaki برای دست یابی به اهداف مورد نظر، به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا سرمایۀ اجتماعی مدیران میتواند تأثیری بر وفاداری مشتریان استخرهای مشهد داشته باشد یا خیر؟ روششناسی پژوهش این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر جمع آوری دادهها توصیفی و به طور مشخص متکی بر مدل اندازهگیری (مدل معادلات ساختاری ١(SEM)) مبتنی بر کوواریانس میباشد که به صورت میدانی اجرا شده است .
Goodness of Fit Index(GFI) / بحث و نتیجه گیری نتایج به دست آمده از تحلیل فرضیه ها در این پژوهش حاکی از آن بود که بین متغیر سرمایۀ اجتماعی مدیران با وفاداری مشتریان استخرهای شهر مشهد ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
با توجه به اینکه موضوع سرمایه اجتماعی یکی از مسائلی می باشد که در حوزه مدیریت ورزش کمتر به آن پرداخته شده است لذا یافته های این پژوهش می تواند اطلاعات جدید و مفیدی را در اختیار مدیران استخرهای ورزشی به منظور جذب و افزایش هر چه بیشتر مشتریان قرار دهد تا با استفاده از آن بتوانند بر توسعه هر چه بیشتر استخرها در تمامی سطوح کمک نمایند."