چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر توسعه بازاریابی ورزشی دانشگاهی کشور بود. این پژوهش از نوع مطالعات هم بستگی بوده و به لحاظ هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش متشکل از پنج گروه شامل: هیات رئیسه سابق و فعلی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، روسای هیات های استانی و کارشناسان و کارکنان فدراسیون ورزش های دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ادارات کل تربیت بدنی پنج بخش دانشگاهی و مدیران تربیت بدنی دانشگاه های بخش های آموزش عالی کشور (اعم از دانشگاه های دولتی، آزاد، پیام نور، علمی ـ کاربردی، بهداشت و درمان و علوم پزشکی) و جمعی از اعضای هیات علمی بود. . شایان ذکر است که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، از روش نمونه گیری کل شمار استفاده شد. . نتایج نشان می دهد که کلیت مدل تحلیل عاملی تاییدی، از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین، مشخص می شود که به ترتیب اولویت بندی معنادار متغیرهای قابلیت مدیریت، قابلیت کارکنان بازاریابی، استراتژی بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، واحد بازاریابی و قابلیت نشان سازی، بر قابلیت بازاریابی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران اثرگذار می باشد. علاوه براین، قابلیت بازاریابی، دارای تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بازاریابی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده ، به نظر می رسد که ورزش دانشگاهی کشور می تواند با انجام فعالیت های بازاریابی، خود را از بودجه عمومی دولت جدا نماید و با برگزاری لیگ های منظم و با کیفیت در رشته های مختلف و نیز جذب حامیان مالی، موجبات درآمدزایی بیشتر برای بخش های مختلف دانشگاهی کشور را فراهم آورد.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١ـ تعداد و درصد فراوانی مدرک تحصیلی، رشتۀ تحصیلی و پست سازمانی پاسخ دهندگان توضیحات تعداد درصد فراوانی کاردانی ١٢ ٧/٩ کارشناسی ٩٣ ٤٦ مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ٧٠ ٣٤/٧ دکتری ٢٣ ١١/٤ تربیت بدنی ١٧٠ ٨٤/٢ رشتۀ تحصیلی غیرتربیت بدنی ٣٢ ١٥/٨ مدیر 47/5 96 پست سازمانی کارشناس ٦٩ ٣٤/٢ عضو هیأت علمی ٣٧ ١٨/٣ علاوه براین ، با توجه به آمار استنباطی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی مشخص میشود که عوامل واحد بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، استراتژی بازاریابی، قابلیت کارکنان بازاریابی، قابلیت نشان سازی و قابلیت مدیریت بازاریابی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، اثر مثبت و معناداری بر قابلیت بازاریابی آن دارند.
Pits & Stotlar با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر میتوان این طور نتیجه گیری کرد که شش عامل سازمان بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، استراتژی بازاریابی، کارکنان بازاریابی، قابلیت نشان - سازی و قابلیت مدیریت ، عواملی هستند که در توسعۀ بازاریابی ورزشی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی نقش قابل توجهی دارند؛ بنابراین ، فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی به عنوان متولی ورزش دانشگاهی در کشور که تمام فعالیت ها و رویدادهای ورزشی دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور تحت نظر این فدراسیون صورت میپذیرد، باید توجه و سرمایه گذاری کافی نسبت به عوامل مذکور داشته باشد و قابلیت بازاریابی خود را افزایش بدهد تا در فعالیت های مربوط به بازاریابی ورزشی این فدراسیون که شامل مواردی از قبیل درآمدزایی، تبلیغات ، جذب حامیان مالی برای برگزاری رویدادها و ارضای نیازهای مشتریان خود (دانشجویان ، دانشگاهیان و حامیان ) میباشد، به موفقیت های روزافزون دست یابد و موجب توسعه و رونق هرچه بیشتر ورزش در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور شود."