Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

جایگاه تکلیف الهی و بیعت در قیام امام حسین (ع)

نویسنده:

(32 صفحه - از 118 تا 149)

کلید واژه های ماشینی : امام ، امام حسین ( ع ) ، قیام ، بیعت ، قیام امام حسین ، مردم کوفه ، به‌سوی قیام علیه حکومت یزید ، دعوت مردم کوفه ، قیام علیه حکومت یزید ، مردم

خلاصه ماشینی:

"در این تعبیر امام(ع) باید دقت نمود که می‌فرماید: اگر حق ما را نپذیرید و از رأی پیشین خود برگشته باشید «انصرف عنکم؛ از آمدن به سوی شما منصرف خواهم شد» و نمی‌فرماید نهضت و قیام خود را رها خواهم کرد وبلکه تنها به سوی دیگر حرکت خواهم کرد چرا که بیعت با یزید را حرام می‌دانم و از جدم رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود خلافت بر آل ابی سفیان حرام است: «الخلافة محرمة علی آل ابی‌سفیان» «و خلافت یزید را موجب نابودی دین اسلام می‌دانم «و علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید» و هیچ‌گاه با یزید بیعت نخواهم کرد حتی اگر هیچ ملجأ و پناهی در دنیا نداشته باشم: «لو لم یکن فی الدنیا ملجأ و لا مأوی لما بایعت یزید بن معاویة» و یزید نیز به کمتر از بیعت یا قتل من راضی نخواهد شد و به خدا قسم با این حال مرا رها نخواهند کرد مگر اینکه خون مرا بریزند و هرگاه چنین کنند خداوند کسی را بر آنان مسلط خواهد نمود که آنها را چنان ذلیل و خوار کند که پست‌تر از کهنه‌پاره زنان گردند: «و الله لا یدعونی حتی یستخرجوا هذه العلقة من جوفی فاذا فعلوا سلط الله علیهم من یذلهم حتی یکونوا اذل من فرام المرأة»(40) با توجه به مطالب فوق به وضوح مشخص می‌گردد که علت اصلی قیام امام حسین(ع) عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده و دعوت مردم کوفه و بیعت آنان با نماینده امام(ع) فقط در تعیین مسیر حرکت آن حضرت پس از شروع قیام، تأثیر داشته است؛ به این صورت که نامه‌های فراوان مردم کوفه و تقاضاهای مکرر و مصرانه آنان از امام حسین(ع) حجت را بر آن حضرت تمام کرده که شیعیانی دارد که مدعی هرگونه فداکاری در راه اسلام می‌باشند و خود را به شدت نیازمند رهبری آن بزرگوار می‌دانند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.