چکیده:
با توجه به اهمیت اهداف پیشرفت به عنوان مولفه مهم انگیزشی برای فهم رفتار دانشجویان، بررسی زمینه ها و بسترهای آن هم چون ادراکات محیط کلاسی ساختن گرا حائز اهمیت است؛ از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ادراک از محیط یادگیری ساختن گرا بر مولفه های اهداف پیشرفت در دانشجویان می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده های ادبیات و علوم انسانی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم پایه و کشاورزی در سال (4-1393) می باشد. نمونه با در نظر گرفتن حجم جامعه در دانشکده های مختلف با استفاده از فرمول کوکران، 193 تن برآورد شد. در این پژوهش دو پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری ساختن گرای اجتماعی و اهداف پیشرفت مورد استفاده قرار گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از الگوی معادلات ساختاری تحلیل شد و الگوی پیشنهادی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای پژوهش یعنی محیط یادگیری ساختن گرا و مولفه های اهداف پیشرفت همبستگی معنادار دارند (0.05p
خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب، میتوان نتیجه گرفت که معلمان باید قادر باشند، با توسعۀ محیط یادگیری مطلوب و متعاقب آن، مثبت ساختن ادراک - Nie & Lau - Aldridge, Dorman & Fraser - Nix, Fraser & Ledbetter - Seng & Fraser - Gijbels, Segers & Struyf - Theng & Mai - Ongowo & Hungi - Ahmad, Ching, Yahaya & Abdullah - Kwan & Wong - Zeidan - Loyens, Rikers & Schmidt - Santrock - Constructivism Learning Environment - Marra - Arkün & Aşkar فراگیران از محیط یادگیری، پیامدهای یادگیری آنها را افزایش دهند؛ که یکی از این پیامدها میتواند انگیزش فراگیران باشد (خالد و خطیب 1 ، 2014).
از میان مؤلفههای انگیزشی سازه مرتبط با ادراکات - Khaldi & Khatib - Manning - Kaplan & Middleton - Patrick, Ryan & Kaplan -Ames - Lizzio, Wilson & Simons - Urdan & Midgley - Greene, Miller, Crowon, Duke & Akey - Müller & Louw - Stefanou, Perencevich, Dicintio & Turner - Sungur & Güngören - Radovan & Makovec - Cetin-Dindar - Chae - Pintrich & Digrot محیطی که تأثیرات متقابلی با آن دارد، اهداف پیشرفت یا جهتگیریهای هدفی است.
33 تأثیر مثبت و معنادار براساس نتایج، هر سه فرضیه پژوهش تأیید شد و ساختار کلی روابط مورد آزمون از راه دادههای بهدست آمده نشان داد، الگوی پیشنهادی پژوهش با دادهها برازش دارد و ادراک از محیط یادگیری ساختنگرا بخوبی توانسته است، نقش علت برای اهداف پیشرفت دانشجویان را ایفا نماید."