چکیده:
امروزه نیاز بمنظور بخش بندی بازارهای بین المللی به صورت روزافزونی بیشتر احساس می شود و تحقیقات بسیاری به منظور شناسایی مولفه های مناسب جهت بخش بندی بازار بین المللی صورت پذیرفته است. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مولفه های بخش بندی بازار بین المللی از طریق مطالعه موردی بازاربین المللی بنزین و مبتنی بر رویکرد داده های پانلی می باشد. بدین منظور داده های 35 کشور واردکننده بنزین در منطقه خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه بین سال های 1995 الی 2012 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند و در قالب هفت فرضیه اقدام به بررسی تاثیر مولفه های اندازه بازار، پذیرش بازار، توسعه اقتصادی، ساختار بازار آزاد، قیمت خرده فروشی بنزین، زیرساخت ارتباطی و کشش درآمدی تقاضای بنزین بر واردات بنزین نموده ایم. بعلاوه محاسبات و تحلیل های مورد نیاز پژوهش از طریق نرم افزارهای Eviews-9 و STATA-14 صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر آن است که اندازه بازار، توسعه اقتصادی، ساختار بازار آزاد، قیمت خرده فروشی بنزین و کشش درآمدی تقاضای بنزین تاثیر مستقیم و معنی داری بر واردات بنزین دارند و اندازه بازار در میان مولفه های توضیحی دیگر، بیشترین تاثیر را بر واردات بنزین دارد. شایان ذکر است که وجود ارتباط معنی دار میان پذیرش بازار و واردات بنزین رد شد و همچنین وجود ارتباط معنی دار میان زیرساخت ارتباطی و واردات بنزین مورد تایید قرار نگرفت.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- مؤلفهها و متغیرهای بخشبندی بازار بینالمللی بنزین ردیف متغیر شاخص پژوهشگران مشابه 1 اندازه بازار جمعیت کل گاستون برتون و مارتین مارتین (2011)، کاوسگیل و همکاران (2004)، کاوسگیل (1997)، هلسن و همکاران (1993)، جارویس (2003)، ساملی (1977)، ساکاریا و همکاران (2007)، ناچمن (1994)، شنگ و مولن (2011)، مولن و شنگ (2007)، روسو و اوکوروفو (1996)، ساکاریا و همکاران (2007)، آندرس گرین و همکاران (2008)، کاتلر (1986)، صلاح حسن و همکاران (2003)، لی (1990)، معینی و همکاران (2012) مصرف بنزین هلسن و همکاران (1993) 2 توسعه اقتصادی سرانه تولید ناخالص داخلی گاستون برتون و مارتین مارتین (2011)، هلسن و همکاران (1993)، کاوسگیل و همکاران (2004)، دیرینزو و همکاران (2007)، روسو و اکوروفو (1996)، دو و کاروناراتنا (2006)، مولن و شنگ (2011)، سگلوسکی و همکاران (2006)، سما ساکارایا و همکاران (2007)، آندرس گرین و همکاران (2008) سرانه مصرف الکتریسیته ناچمن (1994)، مولن و شنگ (2011)، هلسن و همکاران (1993)، شنگ و مولن (2007) سرانه مصرف انرژی کاوسگیل و همکاران (2004)، کاوسگیل (1997)، ناچمن (1994)،گاستون برتون و مارتین مارتین (2011)، لی (1990) سرانۀ درآمد ناخالص داخلی فرانکل (1997)، ناچمن (1994)، سگلوسکی و همکاران (2006)، صلاح حسن و همکاران (2003)، صلاح حسن و همکاران (2005)، هلسن و همکاران (1993) 3 پذیرش بازار واردات کالا و خدمات گرین و الاوی (1985)، ناچمن (1994)، شنگ و مولن (2011)، کاوسگیل و همکاران (2004)، هلسن و همکاران (1993)، دی (1988)، ناچمن (1994)، سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی، مولن و شنگ (2007) تجارت کل شنگ و مولن (2011)، کاوسگیل و همکاران (2004) 4 ساختار بازار آزاد شاخص هریتیج کاوسگیل و همکاران (2004)، کاوسگیل (1997)، صلاح حسن و همکاران (2003) 5 قیمت قیمت خردهفروشی بنزین قیمت: لانهالت (2008)، نائوده (1995)، نتر (1997)، کر و همکاران (2010)، هول و والتر(1972)، بیکر و ریانس (1973)، والتر (1989)، جین (1990)، بازل (1968)، کرسلر (1979) کاوسگیل و نوین (1981)، ییپ (1988)، بالباکی و مالهاترا (1993)، استرمرچ (2008) شاخص قیمت مصرف کننده: دی (1988)، هلسن و همکاران (1993) 6 کشش درآمدی تقاضا کشش درآمدی تقاضای بنزین کشش قیمتی: مایرز(1996)؛ ویند(1978)، وبستر (1991)، رائو ونگ (1995)، کلافتیس و چستون(1997)، هالواسک و آمس(1986)، چرون و کلینشمیت(1985) 7 زیرساخت ارتباطی تعداد خطوط تلفن کاوسگیل و همکاران (2004)، کاوسگیل (1997)، هلسن و همکاران (1993)، پورتس و ری (2005)، بران و همکاران (2002) تعداد کاربران اینترنت گاستون برتون و مارتین مارتین (2011)، کاوسگیل و همکاران (2004)، فروند و وین هولد (2000) روش تحقیق در این مطالعه، از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای تابلویی برای بررسی روابط متغیرها استفاده شده است، بدین معنی که تأثیرات چند متغیر مستقل بر متغیر وابسته ارزیابی میشود."