چکیده:
یکی از مهمترین موضوعات مطرح در مدیریت، مساله ماندگاری و تمایل به ماندن در محل کار سازمانی است. سازمان ها هزینه های زیادی صرف جذب، آموزش و نگهداری نیروی انسانی متخصص می کنند ولی در صورت فراهم نبودن شرایط مناسب با مشکل ترک سازمانی مواجه خواهند شد و این نیروهای ارزشمند به سختی و یا نارضایتی سازمان خود را ترک می کنند. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مدیریت برند داخلی و لنگرهای شغلی بر تمایل به ماندن از طریق متغیر میانجی رضایت شغلی می باشد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها توصیفی و پیمایشی است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 210 نفر از 466 نفر از کارشناسان سازمان مورد مطالعه، پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرم افزار Amos صورت پذیرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که معادلات ساختاری به کار گرفته شده، مدل نظری قوی برای پیش بینی تمایل به ماندن از طریق مدیریت برند داخلی، لنگرهای شغلی و رضایت شغلی است. همچنین تاثیر معنی دار لنگرهای شغلی بر رضایت شغلی و همچنین بر تمایل به ماندن و رضایت شغلی بر تمایل به ماندن و اثر میانجی رضایت شغلی در رابطه بین لنگرهای شغلی و تمایل به ماندن مورد تایید قرار گرفت. ولی اثرات مستقیم مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی و همچنین بر تمایل به ماندن تایید نشد.
خلاصه ماشینی:
"از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت برند داخلی و لنگرهای شغلی بر تمایل به ماندن با میانجی رضایت شغلی در یک سازمان دولتی 3 در شهر مشهد انجام شده است و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا مدیریت برند داخلی، لنگرهای شغلی و رضایت شغلی بر تمایل به ماندن کارکنان در سازمان تأثیر گذار است یا خیر؟ Preez & Bendixen Porricelli با توجه به تعهد اخلاقی پژوهشگر به سازمان دولتی مربوطه، از بردن نام سازمان معذور هستیم مبانی نظری و پیشینة پژوهش تمایل به ماندن «ترک کارکنان، علاوه بر هزینههای استخدام و آموزش کارکنان جدید، پیامدهای منفی دیگری نیز برای سازمان دارد (آلن 1 و همکاران، 2010).
از این رو، فرضیة دوم پژوهش به صورت ذیل است: Buil Workplace marketing Brand reality Johansson and Hirano Burmann & Zeplin Tsai Peltier فرضیة شماره 2: مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی تأثیر دارد.
الکرس و پلسیس 6 (2014) نیز در مطالعة خود نشان دادهاند که لنگرهای شغلی و مالکیت روانی، ارتباط متقابل دارند و هر دو بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی Saiti & Papadopoulos Greg Hoon Tan & Choo Quek Danziger & Valency Quesenberry Olckers & Plessis تأثیر مستقیم دارند.
آنها نشان میدهند که مدیریت برند داخلی با میانجی رضایت شغلی، رابطة Vera & Hucke Mignonac & Herrbach Mihail Danziger Igbaria & McCloskey Kniveton Suutari& Taka Kannabiran Sumner & Niederman De Chernatony Berry مثبت و معنیداری بر تمایل به ماندن دارد.
همچنین نتایج نشان میدهد که بین سه متغیر مدیریت برند داخلی، لنگرهای شغلی و رضایت شغلی، رضایت شغلی با ضریب اثر 57/0، تبیینکنندۀ بهتری برای تمایل به ماندن بوده است و اثر بیشتری بر آن دارد."