چکیده:
پژوهش حاضر،بررسی تحلیلی ویژگی های زیستی،شناختی و روانی-اجتماعی والدین کودکان مبتلا به فلج مغزی و مقایسه آن با والدین کودکان عادی می باشد.بدین منظور تعداد 130 دانش آموز مبتلا به فلج مغزی(70 دانش آموز پسر و 60 دانش آموز دختر)و 130 دانش آموز عادی(70 دانش آموز و 60 دانش آموز دختر)به صورت تصادفی از جامعه آماری مربوط انتخاب گردید.متغیرهای این پژوهش با استفاده از پرسش نامه ای که توسط متخصصین این رشته یا روایی و پایایی منطفی تنظیم شده، جمع آوری گردید و بعد از تحلیل های آماری ( با استفاده از مجذور کای، تی تست و یومن ویتنی)، نشان داده شد که بین ویژگی های زیستی، شناختی و روانی – اجتماعی والدین کودکان فلج مغزی و والدین کودکان عادی در بیشتر متغیرهای مورد بررسی در دو سطح آلفای5%و1%تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"متغیرهای این پژوهش با استفاده از پرسش نامه ای که توسط متخصصین این رشته با روایی و پایایی منطقی تنظیم شده ، جمع آوری گردید و بعد از تحلیل های آماری ( با استفاده از مجذور کای ، تی تست و یومن ویتنی )، نشان داده شد که بین ویژگی های زیستی ، شناختی و روانی – اجتماعی والدین کودکان فلج مغزی و والدین کودکان عادی در بیشتر متغیرهای مورد بررسی در دو سطح آلفای ٥% و ١% تفاوت معناداری وجود دارد.
نشد و نتایج به ویژگی های روانی والدین نشان داد که بین همة متغیرهای مربوط به ویژگی های روانی والدین و فراوانی تولد کودکان با فلج مغزی در سطح ١%> p ، رابطة معناداری وجود دارد؛ ضمن اینکه نتایج حاصله از متغیرهای این پژوهش با نتایج تحقیقات مشابه ، از جمله گونتارد و همکاران (٢٠٠٢)، آنگ ال سی (١٩٩٨)، بریهاوت وهمکاران (٢٠٠٤)، جواسچ و اسمیت (١٩٩٧) و دانیل (١٩٨٩)، همسو است .
جدول ١: نتایج مربوط به ویژگی های کودک و رابطه آن با فلج مغزی مشخصة آماری متغیرها مقدار خی دو درجة آزادی سطح معناداری فصل تولد 13/48 3 0/05 وزن تولد 42/46 2 0/001 سابقة ابتلا به بیماری 34/90 10 0/05 نتایج حاصل از آزمون خی دو(Χ٢) نشان داد که بین فصل تولد، وزن تولد، سابقة ابتلا به بیماری و فراوانی کودکان مبتلا به فلج مغزی تفاوت معنادار وجود دارد."