چکیده:
رسانههای ورزشی نقش مهمی را در توسعه، آموزش و فرهنگ سازی کشور ایفا میکنند. بنابراین ارزیابی رسانههای ورزشی میتواند به تدوین و ترویج استاندارهای رسانههای ورزشی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها کمک نماید. از این رو در این مطالعه تلاش میشود ابتدا شاخصهایی که در فرآیند ارزیابی رسانههای ورزشی نقش دارند شناسایی شود و سپس به ارزیابی و اولویت بندی رسانههای ورزشی مختلف پرداخته شود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی میباشد. برای انجام پژوهش از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و تصمیم گیری چند شاخصه و نرم افزارهای SPSS، Expert Choice، و Excel استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کلانشهر تهران میباشند. نتایج پژوهش نشان میدهد که از میان معیارهای پژوهش هشت معیار به وسیله تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفته شد که بر اساس نتایج فرآیند تحلیل سلسله مراتبی صحت اطلاعات و توجه به مسائل فرهنگی و ارزشی بیشترین وزن را کسب کردهاند. همچنین از میان گزینههای پژوهش نیز بر اساس نظر دانشجویان وب سایتهای ورزشی و شبکههای ورزشی تلویزیون به ترتیب بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است.
The aim of this study was to compare the content of sports programs on local media coverage was different sports. The research method in this study is applied and the quality strategy through content analysis and the field was conducted by the researcher.north-eastern and south-eastern provinces of Khorasan and Sistan-Baluchestan، respectively، and in the center of Tehran Province were selected. Athletic programs network television programs of each randomly selected and a total of three weeks were studied. Qualitative data obtained from the chi-square statistical equations for spss version 16 software was used for comparison in this study. The results show that the content of selected provincial sports television networks are based on coverage of sports، there are significant differences. So the total sports program aired on 327 for four months researching the sport of football (8/3%) Maximum coverage than other sports fields and dedicated to the sport of basketball and handball (4/6%) and (2/8%) respectively in second and third. More sports programs with statistically equal (77/1%) displayed a combination of sports and other sports have not paid attention to. At the time the study was broadcast Live Football match and other sports competitions not covered. TV provinces according to their position in the eyes of the people they cover a fair and balanced look at the phenomenon an important role in sports، information about of the sport and engagement than other media have.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان میدهد که از میان معیارهای پژوهش هشت معیار به وسیله تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفته شد که براساس نتایج فرآیند تحلیل سلسله مراتبی صحت اطلاعات و توجه به مسائل فرهنگی و ارزشی بیشترین وزن را کسب کردهاند.
بدین منظور در ادامه تلاش میشود ابتدا به برخی از مطالعات و پژوهشهای انجام شده در حوزه رسانههای ورزشی در داخل و خارج از کشور پرداخته شود و سپس به معرفی روشهای استفاده شده در این پژوهش پرداخته شود.
نتایج پژوهش نشان میدهد که بین نقشهای چهارگانه رسانههای ورزشی با توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی ارتباط معناداری وجود دارد (هنری، احمدی و مرادی، 1391).
همچنین برای مورد تأیید بودن شاخصهای شناسایی شده در فرآیند ارزیابی رسانههای ورزشی، آنها را با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار دادیم.
در این مطالعه برای جمعآوری معیارها و ادبیات پژوهش از روش کتابخانهای و بررسی مطالعات انجام شده در این حوزه استفاده شده است.
بر این اساس ابتدا با بررسی مطالعات انجام شده به شناسایی معیارهای مؤثر در ارزیابی عملکرد رسانههای ورزشی پرداخته شد.
معیارهای شناسایی شده با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند که معیارهای صحت اطلاعات و توجه به مسائل فرهنگی و ارزشی بیشترین وزن را در میان معیارها کسب کردهاند.
در حالی در مطالعه محمدی و اسماعیلی (1391) معیارها و گزینههای پژوهش هر دو با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است.
"بررسی نقش چهارگانه رسانههای ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش قهرمانی".