Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب امام صادق علیه السلام و نوع نگرش فکری آن

نویسنده:

مترجم:

ISC (8 صفحه - از 181 تا 188)

کلید واژه های ماشینی : امام صادق علیه‌السلام، مکتب امام صادق علیه‌السلام، مکتب، اندیشه‌های امام جعفر صادق علیه‌السلام، اسلامی، معرفت، عقل، نگرش امام صادق علیه‌السلام نسبت، اندیشه، مکتب اسلامی

در این نوشتار، نویسنده سعی کرده است تا توانایی اندیشه اسلامی را در رویارویی با جریان‌های فکری و موانع موجود ـ حتی نوع مستحدثه آن ـ در قالب مکتب فکری برخاسته از اندیشه‌های امام جعفر صادق علیه‌السلام به تصویر بکشد و در این زمینه، به ذکر نمونه‌هایی از نگرش‌های امام صادق علیه‌السلام در عرصه‌های علمی پرداخته و بر این نکته تأکید می‌کند که حوزه «معرفت» در اسلام اصیل همساز با فرهنگ امامان علیهم‌السلام ، با تعقل گره خورده است، تا آنجا که استدلال و استقرا، آن هم در سبک تجربی‌شان، با توجه به سفارش‌های آن امام به شاگردانش مبنی بر توجه به بعد تجربی و کاوش علمی مستمر در مسائل گوناگون، بنای بافت فکری و معرفتی آن حضرت است. نگارنده به استناد همین ویژگی مکتب اسلام، برخورد متین و معقول امام علیه‌السلام نسبت به مخالفان را مورد اشاره قرار داده است و با انتقاد از آن‌ها که سعی دارند امام صادق علیه‌السلام را رهبر و شخصیت شیعی محض معرفی کنند و از این طریق، افکار و اندیشه‌های پربار ایشان را به مکتب «تشیع» محدود سازند، بر شمول مکتب اسلامی برخاسته از نگرش امام صادق علیه‌السلام نسبت به پیکره دین مبین اسلام تأکید نموده است.

خلاصه ماشینی:

"چکیده در این نوشتار، نویسنده سعی کرده است تا توانایی اندیشه اسلامی را در رویارویی با جریان‌های فکری و موانع موجود ـ حتی نوع مستحدثه آن ـ در قالب مکتب فکری برخاسته از اندیشه‌های امام جعفر صادق علیه‌السلام به تصویر بکشد و در این زمینه، به ذکر نمونه‌هایی از نگرش‌های امام صادق علیه‌السلام در عرصه‌های علمی پرداخته و بر این نکته تأکید می‌کند که حوزه «معرفت» در اسلام اصیل همساز با فرهنگ امامان علیهم‌السلام ، با تعقل گره خورده است، تا آنجا که استدلال و استقرا، آن هم در سبک تجربی‌شان، با توجه به سفارش‌های آن امام به شاگردانش مبنی بر توجه به بعد تجربی و کاوش علمی مستمر در مسائل گوناگون، بنای بافت فکری و معرفتی آن حضرت است. » (نحل: 12) از این‌رو، مفهوم «عقل» و رابطه آن با شریعت همواره مورد بحث و کنکاش علمای اسلام بوده است و به گفت‌وگو پیرامون موضوعاتی پرداخته‌اند که پرسش‌های مهم و جالبی را سبب شده‌اند؛ همچون: آیا اساس و پایه ایمان، شرع است یا عقل؟ و این بدان دلیل است که ما می‌بینیم بسیاری از امور شرعی از طریق حجت و برهان قابل اثبات نیست و از این‌رو، اشکالی که در این میان مطرح می‌باشد آن است که: آیا حجت و حاکمیت، از آن شرع است یا عقل؟ رابطه بین شرع و عقل مسئله‌ای است که به حوزه معرفت مربوط می‌باشد؛ چرا که معرفت پیونددهنده انسان با جهان اطراف است و اگر معرفت نبود انسان بسان موجودات غیر ذوی‌العقول، اسیر لذات و غرایز خود می‌گشت؛ زیرا عقل بشر در سایه معرفت، قادر به درک طبیعت اطراف خود گردیده و پرسش‌هایی درباره امور ماورای طبیعی برایش مطرح می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.