چکیده:
این پژوهش با هدف غایی استعاره پردازی رفتار کارکنان در سازمانهای دولتی با رویکرد کیفی انجام شده است. برای این منظور دو مطالعه پایهگذاری شد. در مطالعه اول با اتخاذ استراتژی پدیدارشناسی به بررسی تجارب زیسته افراد از پدیده رفتار و زندگی سازمانیشان پرداخته شد. برای این منظور 43 نفر از کارشناسان و مدیران میانی سازمانهای دولتی از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته عمیق صورت گرفت تا اشباع نظری حاصل شد. دادههای حاصل از این مصاحبهها از طریق روش تحلیل مضمون با رویکرد استعارهپردازی توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطالعه دوم تحقیق نیز به منظور واکاوی جوهره استعاره رفتاری تجربه شده و مهمترین پیامد مثبت و منفی آن و به ویژه اعتبارسنجی قابلیت اعتماد یافتههای تحقیق در مطالعه اول صورت گرفت. این مطالعه با روش دلفی از 7 نفر از خبرگان اعضای هیئتعلمی دانشگاه جریان پیدا کرد. یافتههای تحقیق استعارههای رفتاری را در قالب پنج نوع رفتارشناختی، رفتار سیاسی، رفتار ساختاری، رفتار اجتماعی و رفتار انطباقی تبیین میکند که هر کدام بر جنبه ویژهای از رفتار کارکنان در سازمان تاکید و تمرکز دارد.
This paper aims to make metaphor for personnel behavior of Iranian public organizations by qualitative method. In this order، two studies were constructed. In the first study، we surveyed people experiences from organizational life and behavior according phenomenology strategy. 43 people from middle managers of public organization were selected by snowball sampling method and Semi-structured interviews were performed to reach theoretical saturation. Texts of the interviews performed were categorized and encoded in units of thought and they were finally classified in theme classes according to making descriptive metaphor. In the second study، in order to explore nature of experiential behavioral metaphor and its positive and negative main impact and particularly result validity of first study، we used Delphi technique from 7 experts included faculty members of university. The research findings explain the behavioral metaphor in the form of five behaviors: cognitive behavioral، political behavior، structural behavior، social behavior and adaptive behavior.