چکیده:
در راستای تبیین جایگاه بلند علمی حضرت امام خمینی رحمهالله و راهگشایی اندیشههایش
برای نسل فرهیخته امروز، در این مقاله کوشیدهایم تا اندیشههای قرآنی وی را در
عرصههای مختلف به تصویر کشیم. امام خمینی از جمله صاحب نظرانی است که بر
جامعیت و جاودانگی قرآن پای فشرده و معتقد است قران دارای پیوستگی و انسجام
متقنی است و کتابی است که دست تحریفگران هرگز به آن نرسیده و زبانی جامع و
فراگیر دارد و دارای مراتب معنایی است؛ به گونهای که بخشی از معارف عمیق آن تنها
برای اهل بیت علیهمالسلام قابل دستیابی است.
خلاصه ماشینی:
"امام خمینی از جمله صاحب نظرانی است که بر جامعیت و جاودانگی قرآن پای فشرده و معتقد است قران دارای پیوستگی و انسجام متقنی است و کتابی است که دست تحریفگران هرگز به آن نرسیده و زبانی جامع و فراگیر دارد و دارای مراتب معنایی است؛ به گونهای که بخشی از معارف عمیق آن تنها برای اهل بیت علیهمالسلام قابل دستیابی است.
» (پیشین، 1370، ص 187) امام خمینی رحمهالله بر این نکته تأکید کردهاند که تربیت نفوس ـ که هدف قرآن است ـ نیازمند «تلقین» است، و تلقین در اثر تکرار حاصل میشود: «در قرآن، راجع به مسائل، تکرار زیاد است، البته در هر تکراری مسائلی طرح شده است؛ اما برای اینکه برای رشد مردم قرآن آمده است و برای انسانسازی، مسائلی که برای ساختمان انسان است نمیشود یک دفعه بگویند و از آن رد بشوند، باید هی بخوانند، توی گوشش مکرر کنند، تلقین است، تلقین با یک دفعه درست نمیشود.
بر اساس این نظرگاهها، قرآن کتابی است جامع، جهانی و جاودانه که به رغم ادعای شماری از خاورشناسان، دارای انسجام ساختاری و محتوایی بوده، هیچگاه دست تحریف به آن راه نیافته است؛ زبان آن زبانی است جامع که تمام طبقات و سطوح مردم را مورد خطاب قرار داده و به خاطر برخورداری از مراتب معنایی، انسانها به فراخور درک و دانش خود از آن بهره میبرند."