چکیده:
تداعی بین الگویی از محرک ها و پاسخ صحیح، در نتیجة تنها یک بار همایندی این دو و به شناخته « تک کوششی » یا « یادگیری بینشی » حداکثر رسیدن نیرومندی این ارتباط، با عنوان می شود. هدف از انجام این پژوهش مقایسة اثر پیچیدگی و سازمان بر مشاهدة پدیدة یادگیری تک کوششی در چهار تکلیف حرکتی با زمان بندی متوالی متفاوت بود. پیچیدگی، با افزودن یک بخش به تکلیف ساده و سازمان، با افزایش ارتباط زمانی بین قطعات تغییر کرد. شرکت کنندگان داوطلب (N=75) موظف بودند الگوهای ارائه شده را با حفظ زمان بندی مطلق و نسبی تولید کنند. در مرحلة اکتساب، چهار دسته کوشش دوازده تایی همراه با بازخورد
تمرین شد. آزمون یادداری شامل یک دسته کوشش دوازده تایی بدون بازخورد بود که 10 دقیقه بعد گرفته شد. تحلیل نتایج آزمون یادداری نشان داد پیچیدگی و سازمان تکلیف بر تعداد کوشش ها و میزان خطایی که در مورد زمان بندی مطلق یادگیری تک کوششی در آن مشاهده شده اثر معنی داری نگذاشت، در حالی که تنها وقتی سازمان تکلیف کم بود، پیچیده تر شدن تکلیف باعث شد میزان خطای زمان بندی نسبی افزایش یابد. نتایج، جدایی سازوکارهای کنترلی درگیر در زمان بندی نسبی و مطلق را تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل نتایج آزمون یادداری نشان داد پیچیدگی و سازمان تکلیف بر تعداد کوشش ها و میزان خطایی که در مورد زمان بندی مطلق یادگیری تک کوششی در آن مشاهده شده اثر معنی داری نگذاشت ، در حالی که تنها وقتی سازمان تکلیف کم بود، پیچیده تر شدن تکلیف باعث شد میزان خطای زمان بندی نسبی افزایش یابد.
در مورد بحث مطرح شده ، دیکینسون و همکارانش اظهار می دارند که دو دلیل عمده برای پذیرش بی چون و چرای نظریه های یادگیری فرآیندی در مقابل نظریه های یادگیری بینشی وجود دارد (٧): اول اینکه انسان اغلب مهارت ها را در طول زمان و به تدریج فرا می گیرد و دوم اینکه ، این امکان وجود دارد که در تک تک شرکت کنندگان یک آزمایش (و/ یا تک تک تلاش ها) یادگیری تک کوششی اتفاق بیافتد، اما در منحنی اجرا، به دلیل استفاده از میانگین اجرای کل آزمودنی ها (و/یا گرفتن میانگین از مجموع امتیازهای کسب شده در کل تلاش ها) در مجموع این گونه استنتاج شود که یادگیری روندی افزایشی داشته است .
تحقیق زمینه یابی : پس از مرور پیشینة تحقیق ، به ویژه پژوهش ویکز و همکاران (٨)، رسالة چاپ نشده راندال (٥) و آنچه دیکینسون و همکارانش (٧) در مورد شرایط مشاهدة یادگیری تک کوششی بیان کرده اند، با در نظر گرفتن هدف پژوهش ، در تحقیق زمینه یابی ، تکلیف ها و شرایطی برای اجرای مراحل اصلی پژوهش طراحی و اجرا شد به این صورت که با همکاری و شرکت ١٣ نفر دانشجوی داوطلب و در دسترس ، چهار تکلیف زمان بندی متوالی طراحی و پیش آزمایش شد."