چکیده:
دراین پژوهش به مطالعه تاثیر ساختار کالبدی شهری و الگوی فضایی بر تقاضای حمل ونقل و ترافیک پرداخته شده است با توجه به افزایش شهرنشینی و توسعه شهری به لحاظ فیزیکی و جمعیتی لزوم استفاده و اتخاذ تدابیر در برنامه ریزی شهری و طراحی شهری اثبات می گردد. در این پژوهش با توجه به متغیرهای پژوهش نمونه موردی شهر همدان و بافت مرکزی انتخاب گردید. درنهایت جامعه آماری و نمونه گیری توسط جدول مورگان ۳۸۲ نفر مشخص و سوالات در قالب سوالات بسته و باز مصاحبه توزیع شده و نتایج در نرم افزار spss بررسی گردید. پایایی پرسشنامه توسط آزمون آلفای کرونباخ بررسی گردید. جهت آزمون نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمینروف و درنهایت جهت آزمون فرضیات از آزمون اسپیرمن استفاده گردید. نتایج نشان داد عدم هماهنگی در توزیع کاربری های جاذب سفر چون کاربری های خدماتی، تجاری، اداری به نسبت سرانه مسکونی که در بافت مرکزی وجود دارد و همچنین ساختار شبکه معابر اصلی بیشترین عوامل موثر در وجود ترافیک در حوزه مرکزی می باشد.
In this study، the effect of the physical structure and spatial pattern of urban transport and traffic has been due to increased urbanization and urban development and adopting necessary measures to physically and population in urban planning and urban design proved considering the variables of the study sample was selected in Hamadan and contexts. In the end، population and sampling was determined by Morgan table 382 and closed questions and open questions in the interview were distributed and the results of the study reliability spss software Grdyd.jht questionnaire validity test data normality test of Kolmogorov Asmynrvf was used and finally to test the hypothesis of Spearman test. Results showed a lack of coordination in the distribution of travel absorbent applications such as account service، business، There residential per capita in the context of the administrative center and the main road network are the biggest factors affecting the traffic in the center.
خلاصه ماشینی:
تأثیر ساختار فضای شهری بر میزان تقاضای حمل و نقل شهری (نمونه موردی: حلقه مرکزی شهر همدان ) بهناز باباییمراد *، پژمان محمدی **، علی عسکری*** تاریخ دریافت مقاله : ٩٤/٥/٢٧ تاریخ پذیرش مقاله : ٩٤/٩/٢٥ چکیده در این پژوهش به مطالعه تأثیر ساختار کالبدی شهری و الگوی فضایی بر تقاضای حمل ونقل و ترافیک پرداخته شده است با توجه به افزایش شهرنشینی و توسعه شهری به لحاظ فیزیکی و جمعیتی لزوم استفاده و اتخاذ تدابیر در برنامه ریزی شهری و طراحی شهری اثبات می گردد.
نتایج نشان داد عدم هماهنگی در توزیع کاربری های جاذب سفر چون کاربری های خدماتی ، تجاری ، اداری به نسبت سرانه مسکونی که در بافت مرکزی وجود دارد و همچنین ساختار شبکه معابر اصلی بیشترین عوامل مؤثر در وجود ترافیک در حوزه مرکزی می باشد.
حوزه ها و تراکم های شهری است که به عنوان مهم ترین آیتم های مؤثر بر ساختار فضایی شبکه ارتباطی و توزیع مناسب و متعادل کاربری ها و نقاط عطف کارکردی فرعی فضای شهری است که در این پژوهش به عنوان "تأثیر ساختار فضای شهری بر تقاضای حمل ونقل و ترافیک " سعی بر بررسی این موضوع در قالب نمونه موردی شهر همدان با ساختار شهری شعاعی ، حلقوی پرداخته شده است که تمرکز مطالعه بر رینگ اول شهری بوده است .