چکیده:
مقدمه: جانبی شدن مغز با کارکردهای شناختی در ارتباط است. لذا انتظار میرود که دست برتری بهعنوان یکی از نتایج جانبی شدن با عملکرد شناخت خلاق در ارتباط باشد. هدف: این پژوهش بهمنظور مقایسه مولفههای خلاقیت بین دانشآموزان راستدست، چپدست و دوسو توان انجام شد. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهرستان لامرد و مهر در نیم سال دوم سال تحصیلی 1393-1392 میباشند. برای انتخاب گروههای هدف از دو شیوه نمونهگیری استفاده شد. گروه راستدستها 40 دانشآموز به شیوه تصادفی چندمرحلهای و گروه چپدستها و دوسو توانها هرکدام جداگانه 40 دانشآموز به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها در این پژوهش به دو پرسشنامه ادینبورگ و خلاقیت پاسخ دادند. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مانوا بر روی میانگین نمرههای خلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان نشان داد که میانگین خلاقیت و مولفههای سیالی و ابتکار دانشآموزان راستدست بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان چپدست است و همچنین میانگین خلاقیت و مولفههای سیالی، ابتکار و انعطافپذیری دانشآموزان راستدست بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان دوسو توان است. نتیجهگیری: خلاقیت و مولفههای آن در افراد دوسو توان و چپدست نسبت به راستدستها بالاتر است، لذا میتوان گفت که تحریک نیمکره راست و تعامل بیشتر دو نیمکره در خلاقیت افراد تاثیرگذارند.
Introduction: Lateralization of the brain associated with cognitive functions. It is suggested that handedness is related to creative cognitive function as one of the lateralization results. Objective: This study aimed to compare the components of creativity among right-handed، left-handed and ambidexterity students.
Methods: This study is an ex post facto research. The statistical population in this study consists of all high school students at Lamerd and Mohr cities in the second semester of the academic year 2013-14. To select target groups، two sampling methods were used. Group of 40 right handed students in the available method and ambidexterity and left-handed group are each separately 40 students in multi-stage random method، were selected. The subjects in this study responded to Edinburgh Questionnaire and the creativity test.
Findings: The results of MANOVA analysis on average creativity scores and its components of students showed that the average of creativity and components of fluency and originality in right handed students are significantly lower than left-handed students، and the average of creativity and components of fluency، originality and flexibility in right-handed students are significantly lower than students who are ambidexterity.
Discussion and Conclusion: creativity and its components in ambidexterity and left-handed students are higher than those of right-handed students، it can be said that the right hemisphere stimulation and interaction in the two hemispheres may affect people's creativity.