چکیده:
مقدمه: بازخورد هنجاری شامل اطلاعاتی است که میتواند یادگیری و اجرای مهارت را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خود کارآمدی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی است. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، بهصورت نمونهگیری در دسترس 42 دانشآموز که ازلحاظ بهره هوشی در یک سطح قرار داشتند انتخاب شدند و بعد از اجرای پیشآزمون (زمان واکنش ساده، زمان واکنش انتخابی و خود کارآمدی) در سه گروه 14 نفری بازخورد هنجاری مثبت، بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل قرار گرفتند. این مطالعه شامل سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و یاد داری بود. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه بازخورد هنجاری مثبت در مراحل پسآزمون و یاد داری در مقایسه با بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل، زمان واکنش کوتاهتری از خود نشان دادند و بعدازآن گروه بازخورد هنجاری واقعی در زمان واکنش ساده، نسبت به گروه کنترل زمان واکنش کوتاهتری در مراحل یاد داری و پسآزمون از خود نشان دادند. نتیجهگیری: همچنین نتایج نشان داد، گروه بازخورد هنجاری مثبت و واقعی در مقایسه با گروه کنترل از خود کارآمدی بالاتری برخوردار بودهاند
Introduction: Normative feedback includes information that can affect learning and the performance of skills. The purpose of the present study was to examine the effect of normative feedback on the reaction time and self-efficacy of female students with intellectual diability.
Method: Female students with intellectual disability made the research population. Ther have been 42 students with same IQ level، for assion the sample in three groups، normative feedback، reality feedback and control. The test were placed in three times as pre-test، post-test and retention test which has prolanged in 4 weeks. The retention test was performed 48 hours after the post -test.
Findings: The research data analyzed by SPSS، results of ANOVA-repeated measure test indicated that، the Positive feedback group in comparison of reality feedback and control، Has shown a shorter reaction time، Alsow reality feedback group in comparison of control group has shown a shorter simpal reaction time. But normative feedback on the selection reaction time had no effect. The positive feedback and the reality feedback could actually increase the self-efficacy of the students.
Conclusion: Overall، it can be said that the normative feedback causes learning promotion and increase self-efficacy.