چکیده:
مقدمه: عادتهای شمارش انگشتان در کودکان بر نحوه یادگیری ایشان در کلاس درس و زندگی روزمره تاثیر گذار است. هدف این پژوهش بهمنظور تعیین اثردست برتری و تفاوتهای جنسیتی در عادتهای شمارش اعداد با انگشتان دانشآموزان ابتدایی صورت گرفت. روش: تعداد 74 نفر ازدانشآموزان ابتدایی شهرستان پاکدشت (47 پسر و 27 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای (برای کودکان راستدست) و همچنین روش نمونه گیری در دسترس (برای کودکان چپدست) انتخاب شدند و با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه چاپمن (چاپمن و چاپمن 1987) ازنظر عادات و الگوهای شمارش اعداد مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از آزمون مجذور خی نشان داد که اثر دست برتری بر همه مولفههای عادتهای شمارش اعداد با انگشتان (دست شمارنده، نوع شمارش، جهت شمارش و انگشت شمارش) معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که اثر جنسیت در سه مولفه از عادتهای شمارش اعداد با انگشتان (دست شمارنده، نوع شمارش و انگشت شمارش) معنادار است و در مولفه جهت شمارش معنادار نیست. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان استنباط نمود که دست برتری و جنسیت اثر معناداری بر عادتهای شمارش اعداد با انگشتان دانشآموزان ابتدایی دارد.
Introduction: Manual preference in the students affects on their learning in the school and daily life. The goal of the present study was to test whether there is a relationship between manual preference and sexuality with finger counting habits in (74) primary school children.
Method: Manual laterality was evaluated with The Handedness Questionnaire of Chapman and Chapman (1987) and finger counting habits in children were examined with interview.
Findings: The results indicated that whereas most left-handers started counting with the left hand، most of the right-handers started with the right hand. The transition between the two hands during the counting showed equal proportions of symmetry-based and spatial continuity-based patterns among the left-handers and right-handers. No significant difference was found between boys and girls in finger counting habits. These findings demonstrated that manual laterality contributes to finger counting directionality.
Conclusion: Taken together، these results indicate that finger-counting habits integrate biological and cultural information.