چکیده:
نارسا خوانی، یک اختلال عصب- شناختی پیچیده است که رشد سواد آموزی، روند رشدی رمزگشایی و رمزگذاری را تحت تاثیر قرار داده و نقایص چشمگیری در روند رشدی مهارتهای اساسی خواندن و هجیکردن بوجود میآورد. هدف پژوهش حاضر، تاثیر توانبخشی شناختی توجه بر حافظهکاری و روانی کلامی در دانش آموزان نارساخوان بود. بدین منظور، طی یک مطالعه ی تک آزمودنی از نوع ABA با گروه کنترل، 8 دانش آموز با تشخیص نارساخوانی که در پرونده ی آنها مشکلات شناختی همچون توجه و حافظه ی کاری برجسته بود، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها به مدت 15 جلسه تحت توانبخشی با تکالیف مربوطه کارکردهای توجهی قرار گرفتند و در سه مرحله و در هر مرحله 3 بار و همچنین در یک فاصله ی زمانی چهار ماهه از نظر حافظه یکاری و روانی کلامی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مجموع آزمودنیهای هر گروه، 10 بار با استفاده از آزمون N-BACK و آزمون روانی کلامی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش ( تحلیل بصری و اندازه ی اثر ) نشان داد که مداخلات شناختی مبتنی بر بازیهای توجهی بر میزان کارآیی حافظه کاری و روانی کلامی دانش آموزان نارساخوان موثر است. تقویت عوامل شناختی پایهای همچون توجه با استفاده از توانبخشی شناختی در سالهای اول تحصیل میتواند رویکرد موثری در بهبود کارکردهای اجرایی و درمان اختلال دانشآموزان نارساخوان باشد.
خلاصه ماشینی:
"جمع بندی مطالب بالا نشان از اهمیت توجه و دیگر مولفه های کارکردهای اجرایی (حافظه یکاری و روانی کلامی ) در خواندن و مشکلات خواندن است که ما را وا می دارد اقداماتی در جهت تقویت عوامل عصب شناختی انجام دهیم .
در دوره ی خط پایه ، عملکرد حافظه ی کاری و روانی کلامی قبل از اعمال آموزش تمرینات تقویت توجه از طریق پیش آزمون کارکرد توجه در آزمودنی های گروه آزمایش و گواه مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاصل به صورت نمودار رسم شد.
شیوه ی اجرا به منظور انجام پژوهش ، ابتدا عملکرد حافظه ی کاری و روانی کلامی آزمودنی های نارساخوان آزمایش و گواه از طریق پیش آزمون حافظه یکاری سه بار مورد اندازه گیری (خط پایه ) قرار گرفت .
/ حافظه کاری گروه آزمایش و کنترل در ١٠ مرحله / روانی کلامی آوایی گروه آزمایش و کنترل در ١٠ مرحله / روانی کلامی معنایی گروه آزمایش و کنترل در ١٠ مرحله بحث و نتیجه گیری براساس یافته های این مطالعه ، برنامه ی تقویت توجه منجر به بهبود کارکردهای اجرایی در ٤ آزمودنی گروه آزمایش شده است .
The effectiveness of promoting software of understanding on executive function, working memory and response inhibition in children with dyslexia and attention deficit / hyperactivity disorder.
The effectiveness of woring memory strategies on reading function of children with dyslexia.
Neuropsychological rehabilitation: effects of training on cortical plasticity, attention, and working memory in receptive aphasia, ( doctoral dissertation, temple university )."