چکیده:
زمینه: رفتار با حیوانات یکی از موضوعات اخلاق را تشکیل میدهد. یکی از پرسشهای مطرح این است که آیا موضعگیری اخلاقی افراد در نگرش آنان نسبت به حیوانات موثر میباشد؟ پژوهش حاضر برای پاسخ به این پرسش و با هدف سنجش نگرش دانشجویان نسبت به حیوانات و ارتباط آن با آرمانگرایی در اخلاق انجام شده است. روش: تحقیق حاضر به روش توصیفی-پیمایشی انجام گردید. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه های شهر گرگان در سال 1392 بود که از بین آنها 400 نفر با روش نمونهگیری طبقهبندی شده تصادفی، به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. دادههای بدست آمده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مانند فراوانی، میانگین، ضریب همبستگی و آزمون یو من-ویتنی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نگرش دانشجویان نسبت به حیوانات در حد متوسط قابل ارزیابی میباشد. همچنین، نگرش زنان نسبت حیوانات، مساعدتر از نگرش مردان است. بین آرمانگرایی و نگرش نسبت به حیوانات، یک همبستگی مثبت و معنیدار وجود دارد. اما بین سن و نگرش نسبت به حیوانات ارتباط معنیداری یافت نشد. نتیجهگیری: نگرش دانشجویان نسبت به حیوانات در حد مطلوب نمیباشد. بنابراین و با توجه به تاثیر نگرشها در رفتار، دغدغه احتمال رفتارهای غیراخلاقی با حیوانات وجود دارد. به دلیل ارتباط مستقیم آرمانگرایی اخلاقی با نگرش نسبت به حیوانات میتوان نتیجه گرفت که ارتقاء آرمانگرایی میتواند به بهبود نگرش نسبت به حیوانات بیانجامد. در این راستا گنجاندن محتوای آموزشی مناسب در درسهای دانشجویان و استفاده از منابع سنت اسلامی-ایرانی و فرهنگ بومی پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج یک مطالعه در استرالیا نشان داد که شغل و میزان درآمد افراد بزرگسال (25 سال به بالا) با نگرش آنان نسبت به حیوانات در ارتباط است (8).
مطالعه انجام شده در 11 مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نشان داد که پژوهشگران و افراد نگهدارنده حیوانات، بینش و عملکرد مناسبی در رعایت اصول اخلاقی رفتار با حیوانات آزمایشگاهی نداشتند (11).
همچنین، مطالعه انجام شده در بین دانشجویان و فعالان طرفدار حقوق حیوانات در آمریکا نشان داد که ارتباط مثبت و معنیداری بین آرمانگرایی و نگرش مساعد نسبت به حیوانات وجود دارد.
در عین حال، مقایسه نگرش نسبت به حیوانات در بین گروههای مختلف دانشجویان از نظر محل سکونت، محل تولد و شغل پدر نشان داد که تفاوت معنیداری بین آنها وجود ندارد (جدول 5).
<رجوع شود به تصویر صفحه> برای بررسی ارتباط نگرش دانشجویان نسبت به حیوانات با سن، مقطع تحصیلی و سطح تحصیلات پدر و مادر از ضریب همبستگی استفاده گردید.
نتایج این بررسی نشان داد که فقط مقطع تحصیلی دانشجویان دارای همبستگی مثبت و معنیدار با نگرش نسبت به حیوانات میباشد (جدول 6).
این در حالی است که مطالعه حاضر نشان داد ارتباط مثبت و معنیداری بین موضعگیری اخلاقی و نگرش نسبت به حیوانات وجود دارد، به طوری که افراد آرمانگراتر، نگرش مساعدتری نیز نسبت به حیوانات دارند.
البته در این ارتباط باید توجه داشت که مطالعه حاضر درباره دانشجویان انجام شده است و این احتمال وجود دارد که نبود ارتباط بین سن و نگرش نسبت به حیوانات، از دامنه سنی محدود جمعیت مورد مطالعه ناشی شده باشد.
Abedi-Sarvestani A, Shahvali M, Mohaghegh-Damad SM.