چکیده:
زمینه: امروزه توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد اخلاق مداری و بکارگیری رهبری اخلاقی بسیار مورد استقبال محیط های آموزشی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر نخست تعیین و تحلیل وضعیت رهبری اخلاقی از منظر دانشجویان و توانمندی آنها، و سپس تعیین رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمند سازی دانشجویان می باشد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنرکرمان می باشند، که براساس جدول مورگان تعداد 375 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه استاندارد بود. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق مبتنی بر تایید رابطه مثبت و معنادار رهبری اخلاقی با توانمند سازی دانشجویان است. همچنین از نظر دانشجویان ابعاد رهبری اخلاقی و توانمند سازی در سطح مطلوبی قرار دارند. در بین ابعاد رهبری اخلاقی، مولفه صداقت بیشترین ارتباط و تسهیم قدرت کمترین ارتباط را با توانمند سازی دانشجویان دارا هستند. نتیجه گیری: نتیجه نهایی تحقیق آن است که رهبری اخلاقی و ابعاد آن با توانمند سازی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارند
خلاصه ماشینی:
از متغیرهایی که میتواند تحت تاثیر رهبری و ارزشهای اخلاقی در محیط کار قرار گیرد توانمند سازی منابع انسانی است و رهبران اخلاقی از طریق تشویق و توانمند سازی، پیروان خود را بر میانگیزنند تا منافع گروهی را بر منافع شخصی ترجیح داده و از راهبردهای توانمند سازی برای خودکارآمدی و اعتماد به نفس منابع انسانی به اشکال مختلف بهره میگیرند(1).
در اینجاست که نقش رهبران و مدیران دانشگاهی بسیار مهم میگردد و میتوانند با استفاده از فضائل، ویژگیها و رهبری اخلاقی تاثیر فزاینده ای در توانمند سازی دانشجویان مراکز آموزش عالی ایفا نمایند.
اما در ارتباط با رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمند سازی دانشجویان به عنوان یکی از منابع انسانی درون دانشگاهی مطالعه ای انجام نگرفته است.
برای بررسی ارتباط بین ابعاد رهبری اخلاقی و توانمند سازی دانشجویان از تجزیه و تحلیل ضریب همبستگی استفاده شده است.
همان طور که ملاحظه میشود در سطح اطمینان 95 درصد وجود رابطه مثبت و معنادار بین مولفههای رهبری اخلاقی و توانمندسازی دانشجویان مورد تایید قرار گرفته است.
پس از تایید ارتباط بین متغیرها، جهت بررسی تاثیر رهبری اخلاقی بر توانمند سازی دانشجویان از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است.
همان طور که مشاهده میشود نتیجه تجزیه و تحلیل بیانگر تاثیر زیاد رهبری اخلاقی بر توانمند سازی دانشجویان است.
نتایج این تحقیق نشان داد که رهبری اخلاقی با توانمند سازی دانشجویان رابطه مستقیم و معنادار دارد.
Ethical Leadership رهبری اخلاقی 3.