چکیده:
زمینه: در عصر امروز در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی رسانه ها توانسته اند جایگاه مهمی کسب نمایند. به موازات گسترش کمی و کیفی وسایل ارتباط جمعی، ضرورت مقررات گذاری برای فعالیت این وسایل آشکار شده است. تردیدی وجود ندارد که قوانین و مقررات برای برقراری نظم در هر عرصه ای لازم است، اما کافی نیست. تجربه نشان داده که در برخی امور (مانند رسانه ها) علاوه بر استفاده از ابزارهای قانونی، باید به ابزارهای نظارت درونی توجه شود. زیرا این ابزارها با فعالیت ها متناسب تر است و افراد، خود را بیشتر ملزم به رعایت آن می دانند . یکی از این ابزارهای های درونی یا خود نظام دهی در رسانه ها، تدوین منشور اخلاق حرفه ای است. این منشور که توسط خود عوامل رسانه ای تنظیم می گردد، نقش مهمی در دستیابی به اهداف رسانه ها و عمل به رسالت های اجتماعی آنها دارد. در این تحقیق به نظریه های هنجاری در مورد رسانهها اشاره شده است و منشور اخلاقی رسانههای کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. هدف در بررسی حاضر، ضرورت تدوین منشور اخلاقی رسانه هاست. نتیجه گیری: بررسی ها نشان می دهد ضرورت حفظ اعتماد مخاطبین برای اصحاب رسانه مهم است. مدیران و عوامل رسانه ها می دانند که تاچه اندازه رعایت اخلاق و قواعد کار حرفه ای در حفظ اعتماد مردم نقش دارد، از این رو خود شیوه ای را برای نظارت و کنترل فعالیت های خود انتخاب می کنند، شیوه ای که مانع فعالیت های آنها نمی شود و رسانه ها را پاسخگو می نماید .بنابراین ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه ای از سوی رسانه ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
برخی اصول اصلی این نظریه به شرح زیر است: - رسانهها باید در خدمت طبقه کارگر و تحت کنترل آنها باشند.
نظریة مسئولیت اجتماعی، استقلال رسانهها را با تعهد نسبت به جامعه به صورت توأمان در نظر میگیرد و مبانی نظری آن بر این فرض استوار است که رسانهها باید در حوزة اطلاعرسانی و فرهنگ و فراهم آوردن تریبون برای طرح دیدگاههای گوناگون، متعهد به پیشبرد سیاستهای دموکراتیک باشند.
نظریۀ مسئولیت اجتماعی رسانهها این نظریه که مدیون یک اقدام آمریکایی؛ یعنی تشکیل کمیسیون آزادی مطبوعات در سال 1974م بود، معتقد است رسانهها علاوه بر اطلاعرسانی و سرگرمی و فروش، باید موجب تضارب آراء شده و مباحث را رشد دهند.
در بیانیه پایانی این هماندیشی، شرکتکنندگان ضمن تصریح بر اهمیت و ضرورت تدوین نظامنامه اخلاقی و ملاحظاتی که باید در نظر گرفته شود، بهعنوان بند چهارم بیانیه تأکید کردند که :به منظور پیگیری موضوعهای مطرح شده در نخستین هماندیشی اخلاق مطبوعاتی روزنامهنگار مسلمان و تهیه یک پیش طرح در موارد زیر، تشکیل «دبیرخانه دائمی هماندیشی اخلاق مطبوعاتی روزنامهنگار مسلمان» ضروری به نظر میرسد: الف) تهیه اساسنامهای برای سازماندهی دبیرخانهدائمی و چگونگی ارتباط بین استادان، محققان و روزنامهنگاران مسلمان.
یکی از راههای ساماندهی رسانهها در حوزه اخلاق، تدوین منشور اخلاق رسانهای است که این اقدام باید توسط متخصصان و صاحبنظران و انجمنهای صنفی روزنامهنگاران18 صورت بگیرد.
org/ journalist - code-of-ethics-in-asia/ the-canon-of-journalism -japan.