چکیده:
زمینه: فقدان نهادینه شدن آموزش کدها و استانداردهای حرفه ای و اخلاقی در موسسات آموزشی و پژوهشی چالش مهمی است. بنابراین تحقیق حاضر به این موضوع می پردازد که آیا اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانش و نگرش کافی را درباره دستورالعمل های اخلاقی دارند. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های پس رویدادی است. جامعه مورد بررسی دراین تحقیق کلیه اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده های دانشگاه کردستان شامل علوم انسانی، منابع طبیعی، فنی مهندسی و کشاورزی است که از میان آنها تعداد 397 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 138 نفر استاد، با استفاده از نمونه گیری طبقه ای، به عنوان نمونه تحقیق، انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات (برای دانش و توجه پژوهشگران نسبت به دستورالعمل های اخلاقی) به وسیله پرسشنامه مبتنی بر دستورالعمل های اخلاقی( APAویژه محققان علوم انسانی) و نیز پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر دستورالعمل های اخلاق در علوم و فن آوری1 (NENT ویژه محققان علوم و فنی مهندسی) بود. برای تحلیل اطلاعات از آزمون های تی تک نمونه ای، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهند که؛ به صورت کلی آگاهی نسبت به دستورالعمل های اخلاق در پژوهش در بین اساتید نزدیک به متوسط و آگاهی نسبت به دستورالعمل های اخلاق در پژوهش در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی پایین است. همچنین، میزان آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان برحسب رشته تحصیلی و دانشکده تفاوت معنی داری دارد. نتیجه گیری: به طورکلی اغلب اساتید و دانشجویان آگاهی های عمومی نسبت به اخلاق در پژوهش دارند، اما چنین آگاهی هایی در حد کامل نیست.
خلاصه ماشینی:
) پس از انجام آزمون همگنی واریانسها و با توجه به سطح معنیداری داده شده درجدول فوق که برابر 207/0 میباشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز 05/0 با اطمینان 95 درصد فرض برابری واریانسها در مورد میزان آگاهی اساتید نسبت به استانداردهای اخلاق در پژوهش از آزمون آنالیز واریانس استفاده شد.
) با توجه به سطح معنیداری داده شده در جدول آنالیز واریانس که برابر 000/0 میباشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز 05/0 با اطمینان 95 درصد نتیجه میگیریم که فرض رد میشود یعنی بین میزان آگاهی اساتید دانشکدههای مختلف از نظر آماری اختلاف معنیداری وجود دارد.
با توجه به سطح معنیداری داده شده در جدول آنالیز واریانس که برابر 023/0 میباشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز 05/0 با اطمینان 95 درصد نتیجه میگیریم که فرض رد میشود یعنی بین میزان آگاهی دانشجویان دانشکدههای مختلف از نظر آماری اختلاف معنیداری وجود دارد.
با توجه به سطح معنیداری داده شده در جدول آنالیز واریانس که برابر 020/0 میباشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز 05/0 با اطمینان 95 درصد نتیجه میگیریم که فرض رد میشود یعنی بین میزان توجه اساتید دانشکدههای مختلف از نظر آماری اختلاف معنیداری وجود دارد.
تفاوت میزان توجه دانشجویان به استانداردهای اخلاق در پژوهش به تفکیک دانشکدههای مختلف چگونه است؟ پس از انجام آزمون همگنی واریانس0ها و با توجه به سطح معنیداری داده شده درجدول فوق که برابر 926/0 میباشد و مقایسه آن با میزان خطای مجاز 05/0 با اطمینان 95 درصد فرض برابری واریانسها در مورد میزان توجه دانشجویان نسبت به استانداردهای اخلاق در پژوهش از آزمون آنالیز واریانس استفاده شد.