Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی معیارهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب استاد راهنما

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (17 صفحه - از 99 تا 115)

کلیدواژه ها :

پایان‌نامه ،تحصیلات تکمیلی ،معیارها ،استاد راهنما

کلید واژه های ماشینی : انتخاب استاد راهنما، دانشجویان، استاد، بررسی معیارهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب، تحصیلات تکمیلی در انتخاب استاد، معیارهای دانشجویان در انتخاب استادان، پایان‌نامه، میزان آشنایی استاد راهنما، معیارهای انتخاب استادان راهنما

هدف پژوهش حاضر بررسی معیارهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب استاد راهنما است. نمونه آماری این تحقیق را 63 نفر از دانشجویان (دکتری) و دانش‌آموختگان (کارشناسی ارشد) تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1393 تشکیل دادند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن را متخصصان دانشگاهی تایید کردند و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ (93/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که معیارهای دانش‌آموختگان در انتخاب استاد راهنما در شش عامل سطح سواد استاد و میزان همکاری، حس تعهد و حمایتی استاد از دانشجو، سابقه پژوهشی، ویژگی شخصیتی و نحوه برخورد با دانشجو، توانایی شناسایی افراد متخصص و رتبه علمی یا پست اجرایی خلاصه شدند که درمجموع 61 درصد از کل تغییرات مربوط به معیارهای دانشجویان در انتخاب استادان راهنما را تبیین می‌کنند.

خلاصه ماشینی:

"جدول (4) مشخصات عوامل استخراج شده در زمینه معیارهای دانشجویان در انتخاب استادان راهنما بار عاملی متغیرها عامل 81/0 سواد علمی سطح سواد استاد و میزان همکاری 74/0 میزان اطلاعات به‌روز استاد راهنما در ارتباط با موضوع پایان‌نامه 72/0 میزان آشنایی با نرم‌افزارهای آماری در رابطه با پایان‌نامه 71/0 میزان آشنایی استاد راهنما با اصول نگارش و تدوین پایان‌نامه و مقاله 66/0 میزان نظارت مداوم استاد بر فرایند تدوین پایان‌نامه 64/0 میزان کمک در انتخاب موضوع و تدوین پیشنهاد تحقیق به دانشجویان 61/0 تسلط استاد بر موضوع پایان‌نامه 60/0 تسلط استاد بر سایر زبان‌ها 56/0 قدرت بیان استاد در ارائه مطالب 78/0 میزان تعهد حرفه‌ای استاد راهنما در انجام وظایف خود حس تعهد و حمایتی استاد از دانشجو 76/0 میزان فراهم بودن امکان دسترسی به استاد 68/0 حمایت‌های مالی استاد راهنما از دانشجو 67/0 میزان اختصاص وقت برای راهنمایی دانشجو 66/0 میزان حمایت‌های معنوی استاد از دانشجو در جریان پایان‌نامه 63/0 شهرت علمی 59/0 روش تدریس استاد راهنما 58/0 مهارت استاد راهنما در تدریس به زبان ساده 54/0 میزان سخت‌گیری استاد (قاطعیت و سخت‌گیری) 51/0 میزان آشناسازی دانشجویان با روش تحقیق توسط استاد 81/0 میزان تجربه در رابطه با تدوین پایان‌نامه به‌طور کلی سابقه پژوهشی 78/0 تعداد پایان‌نامه‌های راهنمایی شده توسط استاد 73/0 میزان تجربه در رابطه با موضوع پایان‌نامه 63/0 تعداد مقاله‌های چاپ شده توسط استاد 86/0 طرز برخورد و رفتار اجتماعی با دانشجویان ویژگی شخصیتی و نحوه برخورد با دانشجو 82/0 میزان انتقادپذیری استاد 80/0 شنونده خوب بودن استاد راهنما 78/0 میزان انگیزه و رغبت استاد به کار راهنمایی 76/0 میزان نظم استاد در فرایند پایان‌نامه 73/0 مهارت‌های ارتباط غیرکلامی استاد راهنما با دانشجو 64/0 جنسیت 60/0 میزان صمیمت استاد با دانشجو 78/0 توانایی استاد در معرفی افراد متخصص خارجی در موضوع پایان‌نامه به دانشجو توانایی شناسایی افراد متخصص 68/0 توانایی استاد در معرفی افراد متخصص داخلی در موضوع پایان‌نامه به دانشجو 86/0 داشتن پست اجرایی مهم در دانشگاه یا خارج از دانشگاه رتبه علمی یا پست اجرایی 62/0 مرتبه علمی (استادیار، دانشیار، استاد) نتیجه‌گیری و بحث انتخاب استاد راهنما، با توجه به نقش مهم آن در بهبود علم‌آموزی، انگیزه و سلامت دانشجویان، امری ضروری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.