چکیده:
امروزه، اخلاق سازمانی ضرورت و لازمه یک جامعه سالم است. در این راستا، هنگام یکه
استانداردها یا ارزشهای اخلاقی سازمان به طور گسترد های در میان افراد رایج شود موفقیت
سازمانی افزایش م ییابد. بنابراین، در این پژوهش تلاش شده است عواملی که باعث بهبود و
ارتقای اخلاق سازمانی م یشود شناسایی شود و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. پژوهش حاضر،
از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را
معاونان، مدیران و کارشناسان شرکت برق یزد تشکیل م یدهند. در این پژوهش از پرسشنامه
و مصاحبه به منظور جم عآوری داد هها استفاده شده است. در راستای تجزیه و تحلیل داد هها
مد لیابی معادله ساختاری به کار رفته است. یافت هها نشان داد در شرکت مورد مطالعه )برق یزد(
شش عامل در ارتقای اخلاق سازمانی تاثیرگذار هستند. نتایج مد لیابی معادله ساختاری همچنین
ضمن تایید برازش مدل نشان داد هر شش عامل تاثیر معناداری بر اخلاق سازمانی دارند. نتایج
این پژوهش نشان داد عدالت سازمانی بیشترین تاثیر را بر اخلاق سازمانی دارد. متغیرهای
فرهنگ و مدیریت، تعهد و انگیزش، آموزش، استقلال و مشارکت و شناخت همچنین در درجات
بعدی اهمیت قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
اخلاق سازمانی ، مدل یابی معادله ساختاری ، فرهنگ ، تعهد، مدیریت اخلاق واکاوی عوامل موثر بر اخلاق سازمانی با استفاده از مدل یابی معادله ساختاری مقدمه رشد و توسعه روزافزون در سازمان های امروزی ، افزایش رقابت در میان آنها و پیچیدگی قوانین و مقررات اداری باعث شده قوانین و مقررات خشک و بی روح بر فضای اداری سازمان ها حاکم شود و مدیران از توجه به مهم ترین سرمایه سازمان (نیروی انسانی ) غافل بمانند.
)Bottomore & Rubel, 1984( عوامل موثر بر اخلاق سازمانی در راستای شناسایی و تبیین عوامل موثر بر اخلاق سازمانی ، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش ، مدل های مختلفی شناسایی شد که در ادامه در مورد آنها توضیح داده خواهد شد.
با بررسی پیشینه پژوهش و ادبیات نظری موجود در زمینه عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی افراد می توان مشاهده کرد که مدل های اخلاقی مختلفی از سوی پژوهشگران ارائه شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) در مجموع با مطالعه مدل های متعدد اخلاق سازمانی عوامل متعددی به عنوان فاکتورهای اثرگذار بر رفتار اخلاقی در سازمان شناسایی شده اند.
در این مدل اخلاق سازمانی به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای عدالت ، فرهنگ ، شناخت ، استقلال و مشارکت ، آموزش ، تعهد و انگیزش پس از تحلیل عاملی اکتشافی به عنوان متغیر مستقل شناسایی شدند.
در این پژوهش به منظور بررسی معنادار بودن اثر هریک از عوامل شش گانه بر اخلاق سازمانی ، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است .
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش تلاش شد عوامل موثر بر اخلاق سازمانی در شرکت برق یزد شناسایی شده و مورد بررسی قرار گیرد.